Grøn spicemix

Af: Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Foto: Trine Vesteraa

Lav dit eget krydderi som denne spicemix, når du vil styrke immunforsvaret med A- og C-vitamin, kalk, præbiotika og klorofyl.

Du skal bruge:

  • 1 liter grønkål, persille og timian (jeg har brugt 8 dl. grønkål og 2 dl. krydderurter)
  • 15 g Wakame-tang
  • 30 g sesamfrø
  • 1/2 rød chili (eller efter smag)
  • lidt friskkværnet peber
  • 2-3 tsk. knuste bukkehornsfrø (OBS: De smager af karry)

Sådan gør du:

Skyl kål og krydderurter grundigt og kør blandingen tør for vand i en salatslynge. Alternativt kan du duppe det tørt med et rent viskestykke.

Hak kål og krydderurter meget fint og skær chilien i små tern. Fordel blandingen til dit spicemix på to bageplader beklædt med bagepapir, som tørres i ovnen på 40 grader varmluft i 8-9 timer*.

Blandingen skal være helt tør, når den blandes med de øvrige ingredienser, ellers vil der dannes mug. Du kan også tørre det i en dehydrator eller frugttørrer. Smuldr blandingen i hænderne til du får en fint drys.

Sesamfrø og wakametang ristes i 5-6 minutter i ovnen på 150 grader.

Når det er kølet af blendes sesamfrøene kortvarigt i en minihakker eller kaffekværn – de skal være grofthakkede og ikke blendet til mel. Tangen knuses med fingerne, men kan også blendes, hvis nogle af stykkerne er for grove.

Bland til slut alle ingredienser sammen og opbevar det i en tætsluttende beholder. Det grønne drys kan bruges oven på en rugbrødsmad med pålæg, til varme retter og salater f.eks. bønnesalaten her i artiklen.

Wakametangen smager salt, så der er ikke brug for yderligere salt i din spicemix. Andre tangtyper kan også bruges.

*Den lave temperatur og hermed lange tørretid er valgt for at bevare flest mulige af de gode stoffer i kål og krydderurter.

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*