Har du besværet vejrtrækning? Corona? Disse øvelser kan du lave hjemme

Af: Naturli redaktionen

Har du besværet vejrtrækning, er sengeliggende eller har slim i lungerne, er der gode øvelser at hente hos fysioterapeuterne på Rigshospitalet.

Øvelserne kan forkorte sygdomsperioden, give et mildere forløb og i bedste fald mindske risikoen for indlæggelse,

For uanset om du har KOL eller COVID, vil både dine lunger og vejrtrækningsmuskler have gavn af øvelserne.

“Det er rigtig vigtigt at få ventileret lungerne. Hvis man er stakåndet og har besvær med at trække vejret, hjælper øvelserne til at få ro på vejrtrækningen og sikre, at der kommer mere ilt ud i kroppen. Hvis man har slim i lungerne, kan øvelserne også hjælpe til at få det op. Slim i lungerne gør det sværere for ilten at komme ud i blodet,” siger Marie Glover, der er speciale-ansvarlig indenfor respiratorisk fysioterapi på Klinik for Ergo-og Fysioterapi på Rigshospitalet.

Læs også: Styrk din families immunforsvar nu

Fakta: -En rask person trækker vejret 12-16 gange i minuttet. Er man syg, har man ofte flere vejrtrækninger.
Det er godt altid at trække vejret roligt helt ned i maven. Også når man ikke laver øvelserne.

Teknikker bruges til sengeliggende patienter

På Rigshospitalet er fysioterapeuterne involveret i behandling af mange sengeliggende og lungesyge patienter.

“Vi bruger blandt andet de her teknikker til patienter, der ikke kan komme ud af sengen, for at forhindre, at nogle af de små luftveje falder sammen, fortæller Marie Glover.

Overlæge i lungemedicin Michael Perch understreger, at bare det at komme op af sengen og gå lidt omkring er vigtigt.

Det gælder, uanset hvad man fejler, siger han og tilføjer:

“Øvelser og aktivitet kan give et mildere og kortere sygdomsforløb end ellers, og i bedste fald kan det mindske risikoen for at blive indlagt.”

Guide til vejrtrækningsøvelser

•Brug gerne vejrtrækningsøvelserne hver time i de vågne timer. Hvis det ikke er muligt, så gør det så tit, du har kræfter til. Alt tæller, og lidt er bedre end ingenting.

•Lav ikke øvelserne i nærheden af andre af hensyn til smitterisiko. Åbn gerne vinduet imens.

•Det er vigtigt for lungerne, at man bevæger sig. Selv hvis man har feber, gavner det lungerne at komme lidt op at sidde eller gå, alt efter hvor meget man har kræfter til. Når man ligger i sengen, er det også godt at skifte side og stilling jævnligt.

•Lav vejrtrækningsøvelser stående, hvis det er muligt. Ellers siddende. Når man sidder op, får man foræret næsten en liter mere luft ned i lungerne, end hvis man ligger ned.

Lungeøvelser corona
Få mere luft i lungerne og bedre iltning af blodet:

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*