Krop

Gå væk smerte!

27. juni 2022

Når vi har det godt, tænker vi som regel ikke så meget over de enkelte dele af vores krop. Men hvis det først begynder at gøre ondt et sted – så kan et enkelt område hurtigt få hele vores fokus.

 

Når alting fungerer, som det skal, og der ikke er noget, der gør ondt, så er vores krop en enhed, der bevæger os derhen, hvor vi vil. Og den hjælper os med at foretage de aktiviteter, vi har valgt.

Hvis vi derimod har ondt i hovedet, i en tand, et knæ, en tå eller måske bare et lidt mere diffust område, bliver vores tanker og opmærksomhed hurtigt optaget af dette. Og det kan endda være svært at koncentrere sig ordentligt om andre ting, fordi smerten bliver så vedholdende, at den mere eller mindre overskygger alt andet.

Alle mennesker oplever smerte på et eller andet tidspunkt. Nogle er forbigående og andre er mere kroniske. Vi har forskellig smertetærskel og forskellige vurderinger på, om vi skal gøre noget for at lindre smerten eller vi bare skal udholde den.

Forskning har f.eks. vist, at kvinder har en lavere smertetærskel end mænd – hvilket kan forklares hormonelt samt ved, at kvinder muligvis simpelthen har flere smertereceptorer i kroppen end mænd.

Den mest almindelige måde at lindre smerter på i dag er ved at tage en eller anden form for smertestillende medicin. Paracetamol (Panodil), ibuprofen (Ibumetin), tramadol (Dolol) er alle smertestillere, som jævnligt ryger over disken på apoteket. Enten i håndkøb eller på recept. Men alle sammen er med risiko for bivirkninger.

Paracetamol giver f.eks. større risiko for ADHD, når det bruges af gravide. Ibuprofen øger bl.a. risikoen for maveblødninger, og Tramadol kan medføre afhængighed. Risikoen for bivirkninger stiger selvfølgelig, jo flere piller du tager.

 

Skal vi acceptere smerter?

Hvis du gerne vil undgå bivirkningerne, er løsningen så at leve med smerterne? Det er der nok mange, der vil takke nej til, og sådan behøver det ikke at være. Et liv i smerte er for langt de fleste et liv med nedsat livskvalitet. Og med begrænsninger på, hvad man kan gøre og deltage i. Det kan gå ud over humøret og energien til at foretage sig andre ting.

Så findes der alternative muligheder for at slippe for smerter? Ja, helt bestemt. Der findes faktisk en lang række naturlige metoder til smertelindring, som du kan benytte dig af.

Lad os kigge lidt på nogen af dem.

 

Kulde dæmper nogen smerter

Smerter, som stammer fra muskler eller led, kan med rigtig god virkning behandles med kulde. Kulde virker smertedæmpende og kan samtidig have en behandlende effekt. Behandlingen opnås ved, at kulde nedsætter hævelsen i vævet, dermed kan blodet og lymfevæsken bedre cirkulere og lade kroppen arbejde med sine egne helbredende processer.

Når hævelserne dæmpes, mindskes også risikoen for tryk på kar og nerver, som kan være helt eller delvist årsagen til smerterne.

Kuldebehandling kan foretages helt traditionelt med f.eks. en pose frosne ærter lagt ind i et viskestykke og lagt på det ømme sted på kroppen. Men der findes også produkter på markedet som f.eks. Biofreeze – en gel, der smøres på området med dybdevirkende effekt. Fordelen her er, at man kan bevæge sig omkring og stadig få kuldens gode egenskaber.

 

Midler helt uden bivirkninger

Homøopatien tilbyder også forskellige alternativer til de medicinske smertestillende produkter. Til helt små børn er Viburcol pipettedråber et rigtig godt alternativ til paracetamol. Det kan f.eks. bruges i forbindelse med tandfrembrud.

Pekana naturlægemidler har et homøopatisk middel, apo-Dolor, som f.eks. er effektivt til hovedpine, migræne, nervesmerter, tandpine, smerter mellem ribben og ansigtsnervesmerter.

Holistica Medica har også et homøopatisk middel til smerter. Det hedder Pinesin og virker mod f.eks. menstruationssmerter, muskel- og ledsmerter, gigtsmerter, hovedpine, migræne, frossen skulder, fibromylagi og nervesmerter.

Alle produkter kan være særdeles gode at have stående i skabet til en hurtig indsats, hvis smerten viser sig.

 

Musik og latter mod smerter

Kroppen har også sine helt egne smertestillende stoffer at byde ind med. Endorfiner er signalstoffer i hjernen, som virker både fysisk og psykisk smertestillende. Og faktisk findes der forskellige muligheder for at stimulere dem til at sende en ekstra dosis af sted.

Latter er en af dem. Det kan du udnytte ved at lave sjove ting sammen med de mennesker, du holder af. Måske se en rigtig sjov film. Det samme gælder faktisk for gråd. Så hvis du virkelig er ked af det, så giv dig selv lov til at tage en ordentlig tudetur. Efterfølgende vil du ofte opleve en lindring i kroppen.

Musik og dans kan også stimulere produktionen af endorfiner. En dansk undersøgelse har vist, at musik påvirker de samme områder af hjernen, som smertestillende medicin gør. Den danske komponist og musiker Niels Eje har udgivet en række CD’er under navnet Musicure, som netop er komponeret med henblik på at virke smertestillende og afstressende.

Der findes også andre måder at udnytte endorfinerne på. Paingone er en kuglepen-lignende pen, som man benytter ved at udøve tryk på det sted på kroppen, hvor smerterne findes. Herved aktiveres kroppens egen endorfinproduktion.

Hypnose har også vist sig at være meget effektivt som smertelindrende metode. Det kan både foregå hos en hypnoterapeut eller som selvhypnose, når man først har lært teknikken. Hypnose har igennem undersøgelser vist at kunne give en moderat til stor smertelindringseffekt.

 

Behandlinger mod smerter

Akupunktur er efterhånden en anerkendt alternativ behandling. Læger, jordemødre og sygeplejersker oplæres også i at bruge akupunktur som bl.a. smertelindring til fødende. Akupunktur kan udføres både på selve kroppen, men også med små stifter i ørene (auriculoterapi), som kan blive siddende og virke smertelindrende, indtil de falder ud af sig selv.

Mens akupunktur og auriculoterapi udføres af en uddannet behandler, så er akupressur en teknik, du selv kan benytte dig af. Akupressur udnytter nogle af de samme punkter på kroppen som akupunktur, men du aktiverer selv punkterne ved at trykke/massere på dem. Ved hovedpine hjælper det f.eks. at finde punktet midt imellem den ydre øjenkrog og enden af øjenbrynet. Også punktet på foden mellem 4. tå og lilletåen er værd at kende. Find punktet lige ovenover den sene, der bliver tydelig, når du løfter lilletåen.   

Et godt og meget anvendt generelt smertestillende punkt finder du i ”svømmehuden” mellem tommel- og pegefinger. Det er kendt for at fjerne eller ophæve uheldige processer og bliver også kaldt for smertepunktet.

Tryk dybt i punktet og lav en cirkelbevægelse, hvor du masserer i punktet. Fortsæt på denne måde gerne i 2- 4 minutter.

Vores krop og følelser hænger uløseligt sammen. Tankefeltterapi (TFT) kombinerer Østens viden om energibaner med psykologisk samtaleterapi. På den måde opnås en effektiv behandlingsform, der tager udgangspunkt i dine oplevelser af smerten. Også her er der mulighed for at blive oplært i at bruge teknikken selv og anvende den derhjemme.

Find altid årsagen!

Listen af mulige naturlige metoder at komme dine smerter til livs er meget lang. De kan kombineres på kryds og tværs alt efter, hvad der passer bedst ind i din livsstil. Men husk selvfølgelig at fortælle din behandler, hvis du er i gang med andre metoder samtidig.

Hvis dine smerter ikke forsvinder, og du ikke er fuldstændig sikker på, hvor de stammer fra, er det selvfølgelig vigtigt at huske, at de naturlige smertestillende metoder ikke gør det ud for et besøg hos din læge med henblik på at finde en mulig årsag. De kan i dog høj grad supplere den traditionelle behandling og i mange tilfælde gøre det ud for medicinske smertestillende medikamenter.

Derved har du mulighed for at slippe for eventuelle bivirkninger og samtidig føle dig mere i kontrol over din egen krop og situation. Du kan leve et liv uden smerter, og udføre de aktiviteter, du holder mest af og øge din livskvalitet.

Forrige artikelDrik øl med god samvittighed

Næste artikelGravides stress årsag til fedme