Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget: Inflationen og de stigende madpriser betyder mindre madspild.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget: Inflationen og de stigende madpriser betyder mindre madspild.
Madspild har været på de flestes læber de senere år. Undersøgelser har tidligere vist, at danskerne smider op mod 540.000 ton spiselig mad ud hvert år. Den store mængde fødevarer har en værdi på 8,4 milliarder kroner. Det seneste estimat fra Miljøstyrelsen er dog så højt som 814.000 ton.
I en tid, hvor vi skal lære at spare på ressourcerne, har madspildet være en torn i øjet på alle med en smule interesse i klimabelastningen. Det er på mange måder vanvittigt, at vi bruger store mængder CO2 på at producere madvarer, bringe dem ud til butikkerne – når de så siden bare ryger på forbrændingen. Ti pct af de globale drivhusgasser menes at stamme fra madspild.
En betydelig del af madspildet foregår hjemme i de enkelte husholdninger. Herfra mener man, at 237.000 ton mad ryger i skraldespanden hvert år. Derfor har både myndigheder og foreningen Stop Spild af Mad gjort en stor indsats for at gøre danskerne bedre til at bruge madrester, indkøbe de rette mængder af fødevarer og respektere den ressource, fødevarer er.
Nu lader det til, at der for alvor sker noget. Med krigen i Ukraine og den stigende inflation er fødevarer i gennemsnit steget omkring ti pct. Det kan mærkes på ganske mange danskeres pengepung, når en liter mælk næsten er ligeså dyr som en liter benzin.
Analysevirksomheden Epinion har netop gennemført en undersøgelse af danskernes forbrugsvaner som følge af den stigende inflation. Ifølge undersøgelsen forventer 46% af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og 46% har planer om at købe flere datovarer.
Tendensen bakkes op af Too Good To Go, der bekæmper madspild via en app, som forbinder forbrugere med forhandlere, der har mad i overskud.
De seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild. Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25%, og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen.
Tendensen er – ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd – et udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug.
– Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere. Rent mentalt tillægger vi simpelthen fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen. Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud, siger Heidi Boye.
Kilde: Too good to go, Stopspildafmad.org