Nyheder

Husk bedre med kaffe

27. juni 2022

Kaffe er ikke længere så udskældt, som det var før i tiden. Nu viser en ny undersøgelse, at en kop kaffe kan forbedre indlæringen.

Kaffe mod type 2-diabetes. Kaffe mod Parkinsons. Kaffe mod kræft. Kaffe mod blodpropper, hjerneblødninger, Alzheimers og depression. Listen er lang over alt det gode, kaffe kan gøre for dig. Nu er endnu en gevinst opdaget: Hvis du drikker kaffe efter indlæring, vil du huske det, du har lært, bedre.

En kop kaffe skader næppe

Men inden du anskaffer dig en industrikaffemaskine, er det værd at stoppe op: Kaffe kan også give tynd mave og ødelægge din nattesøvn, ligesom mange af de fantastiske gevinster ved kaffe trods alt bygger på meget usikre data. På den anden side kan det fastslås med ret stor sikkerhed, at en kop kaffe i ny og næ næppe skader.

To kopper kaffe gavner hukommelsen

Det er en undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Nature Neuroscience, der slår fast, at man med fordel kan indtage 200 milligram koffein efter en eksamenslæsning. Det svarer til ca. to kopper kaffe.

Man har fundet ud af, at koffein påvirker lagringen af information i langtidshukommelsen, den såkaldte konsolideringsproces. Det har man ikke tidligere kunnet påvise hos mennesker.

200 mg koffein gav størst effekt på indlæring

Ved undersøgelsen lod man en række unge mennesker kigge på en række billeder. Dagen efter lod man dem gense nogle af billederne sammen med nye, og hukommelsen blev så målt på, hvor godt de kunne skelne mellem de billeder, de havde set, og de nye billeder.

Efter det første gennemsyn fik deltagerne henholdsvis 100 milligram, 200 milligram eller 300 milligram koffein. Ingen af deltagerne vidste, hvor mange milligram de fik.

Det viste sig, at deltagerne, der havde fået 200 milligram, huskede markant bedre end de deltagere, der kun havde fået 100 milligram. Samtidig var der ikke nogen forbedret effekt at spore hos dem, der havde fået 300 milligram.

Forklaringen menes at være, at hjernecellerne på et tidspunkt bliver “mætte” af koffein, så de ikke kan yde mere. Mætningsgraden ligger tilsyneladende tæt på de 200 milligram.

Kilde: BT.dk

Forrige artikelFrygt ikke kanelen i julen

Næste artikelVitale spirer i efteråret