Hvad er den bedste motionsform?

Jeg vil benytte denne gode mulighed (Tak Naturli), for at spørge om noget jeg har tænkt over:

Hvilken motionsform er egentlig den bedste? SKAL man dyrke motion? Det gjorde man da ikke i gamle dage og der havde man vel lige så ondt i kroppen som nu?
Indsender ønsker at være anonym

Tak for din mail.
Jeg kunne være fræk at svare til dit første spørgsmål: den form for motion, du bedst kan lide! For det er den du kommer af sted til!
Du skriver ikke noget om hvad det er du vil opnå med at dyrke motion, og hvad arbejder du med til dagligt? Hvilke udfordringer skal du kunne klare og hvilke belastninger har du? Der vil være stor forskel på hvad jeg vil anbefale til fx en sekretær og til et postbud.
Så her kommer jeg med nogle retningslinjer og ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hvis du vejer for meget er stavgang, eller gang i det hele taget, genialt. Det giver god motion fordi du får brugt hele kroppen. Samtidig er det en skånsom motion, så an risikere ikke ledskader, men man får alligevel sat ind på ”knoglekontoen” – se i boksen nederst hvad det betyder.
Vil du generelt bare i bedre form kan (stav)gang også bruges, men ellers løb. Her kan du veksle mellem at løbe og gå og langsomt øge tiden hvor du løber efterhånden.
Føler du dig stiv i kroppen og plaget af myoser kunne afspænding være en idé. Det har måske lidt klang af noget slapt noget, men det behøver det ikke at være. Det vil også give dig bedre kendskab til din krop, i hvert fald hvis du vælger en veluddannet underviser.
Døjer du med rygproblemer er pilates en super effektiv træning fordi du her arbejder med at få den dybe, tværgående mavemuskel stærk. Den er vigtig fordi den danner et indre ”korset” af muskler som støtter ryggen. Svømning er også godt.
Generelt kan man sige at ved gang og løb kan man mangle noget styrke for armene.
Ved pilates, afspænding kan du mangle at få pulsen op, så en kombination af forskellige metoder er god.
Endelig er der hjemmeøvelser. Dem kan du lave efter egen smag og eget behov når det passer dig. Jeg har selv i perioder lavet ”De 5 tibetanere” som er genialt til brug alle vegne både ude (rejser, ferier) og hjemme, kræver minimum af plads og udstyr. Det er 5 effektive øvelser der kan gentages efter kunnen og behov. Der er lavet gode bøger der illustrere øvelserne fx af Peter Kelder.
Hvis jeg ser på øvelserne med ”gymnastiklærerens” øjne, så får man trænet stort set alt ved de øvelser: balance, åndedræt, styrke i mave, ryg og arme, man får strakt igennem, rygsøjlen får næring, man får hovedet nedad (hvad vi ikke gør så tit) og kan også få pulsen op når man arbejder sig op på flere gentagelser.
Man skal altså også huske at gåturen med hunden er motion, eller hvad med at danse…..
For at vende tilbage til det jeg skrev i starten, så mener jeg at du skal finde den form der er sjov for dig. Nogle mennesker elsker legen i motion, og så er det jo badminton, fodbold mv. der passer en bedst. Nogle kommer ikke af sted hvis de ikke har en makker at følges med, og andre igen er helst fri for aftaler med andre end sig selv for så bliver det ikke til noget.
Om man skal dyrke motion?
Kroppen har i hvert fald godt af det. Humøret også. Vi har ændret livsstil siden gamle dage. Dengang havde man nok ondt i kroppen af for meget brug, og i dag af for lidt eller for ensidigt brug.
Venlig hilsen
Tine
HVORDAN SÆTTER MAN IND PÅ KNOGLEKONTOEN?
Knoglerne optager kalk når de udsættes for stød/belastning. Det vil sige når du løber, går, sjipper, danser mv, men ikke når du fx cykler eller svømmer.
Så er du interesseret i at træne med henblik på at styrke knoglerne ved du hvilken retning du skal.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*