Hverken tid eller råd til kernesund livsstil

Jeg vil så gerne leve kernesundt efter Ninka og Mortens principper, som jeg bl.a. har læst dejlige artikler med her i bladet. Men jeg kæmper meget med, at jeg hverken har energi eller penge til det. Jeg er på SU og det levner ikke råd til mange økovarer og dyre piller.

Når man kommer hjem fra uni og også er nødt til at arbejde lidt ved siden af, er jeg bare flad, og så orker jeg dårligt at lave mad og en tur på pizzaria er fristende. Men det er også et problem, at pengene er små.?Har du forslag til, hvordan jeg skal indrette det??

Knus fra Josefine


Der er to dele af dit spørgsmål. Begge dele kræver, at du ændrer vaner og handlemønstre.
Jeg ville vælge at købe økologiske varer, når disse er nogenlunde billige, f.eks. er prisforskellen på øko/ikke øko gulerødder ikke ret stor. Alle de grøntager og frugter med tyk skrald, banan, appelsin mv. kan du købe ikke-øko. Køb dansk så vidt du kan, jeg vil anbefale dig at gå langt uden om frugt og grønt fra Spanien, fordi jeg ved, at de sprøjter som gale.
Det billigste er at spise årstidens varer, dvs. kål, rodfrugter, æbler i de mørke måneder, og agurk, tomat, salat, jordbær i de lyse måneder.
Et sted, hvor der er mange penge at spare, er ved at bage brødet selv, hvis du spiser brød evt. glutenfrit. Du kan sætte dej over om aftenen, lade det hæve i køleskabet natten over, forme bollerne om morgenen og bage dem, mens du står under bruseren. Du kan bage brød af rigtig god kvalitet (forudsat at du køber kvalitetsmel). Det er let, når du først finder en rytme med det.
Men husk også at lave det regnestykke, hvor meget sund og nærende mad, du egentlig kan få, for det en ernæringsmæssig underlødig pizza koster. Det samme gælder prisen på slik og sodavand.
Vær i øvrigt god til at få spist dine rester, lad dem indgå i madpakken, eller som tilbehør til næste dags aftensmad i stedet for at smide god mad ud.
Så til dit spørgsmål om energi og overskud. Jeg kan bestemt godt forstå, at du er træt efter en lang dag, og der er også lektier at se til. Men det tager nok ikke ret meget længere tid at snitte en portion hvidkålssalat eller koge grøntsager til en suppe, end det tager at løbe ned til pølsevognen.
Jeg køber ofte flere poser tørrede bælgfrugter, sætter dem i blød og koger en stor gryde. Deler dem ud i mindre portioner og fryser dem ned. Så er det ingen sag at lave en lækker hummus eller tilsætte kidneybønner til chili con carne gryden, og derved sparer på kødmængden.
Det tager ikke ret meget længere tid at lave dobbelt portion af retter, der egner sig til at fryses og så have et lille lager på frost. Du kan evt. slå dig sammen med en veninde og bytte poser med hende, så er fryseren pludselig fuld af mange forskellige retter.
Måske kan du slå dig sammen med venner/studiekammerater/familie om fællesspisning en gang i mellem, så I skiftes til at stå for en sund hverdags middag, men pas på det ikke bliver en konkurrence i at overgå hinanden.
Det er jo rigtig vigtigt for dig at investere i din sundhed, for det giver mere energi og du bliver bedre til at studere.
Held og lykke med det!
Bedste hilsner, Tine

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*