Hvilke sko til hælspore?

Jeg havde mit livs første hold i lænden her først på sommeren. Det trak ned i benet og gjorde mig noget handicappet. Jeg var til kiropraktor og fik det endnu værre, så droppede det igen. Det plagede mig det meste af min ferie. Men nu mærker jeg ikke noget mere. Nu er jeg tilbage i min hverdag og nu har jeg fået en hælspore. Det siger min læge, det er.

Jeg har afsindigt ondt på fodens inderside, lige ved hælen og lidt ind under hælen. Men ikke midt i hælen, som jeg troede, var en hælspore. Jeg kan ikke gå i flade sko, som jeg ellers plejer. Kun i høje. Er det, fordi jeg har steppet rundt i klip-klapper her i sommeren?

Vil det være en idé, at jeg køber mig nogle bløde Ecco sko med høj hæl, Ecco skulle jo være fodvenlige?

Hilsen mig

 



En hælspore er, som du selv skriver smerter lige under hælen og kommer af, at hælbenet er blevet overbelastet, og derfor er der kommet en kalkudvækst.

Det, du beskriver, er en overbelastet/irriteret sene.

Lægerne kalder det same-same, men det er det i realiteten ikke. Dog er behandlingen den samme: Ingenting. Til nød blokader.

Mange får problemer med fødderne, hvis de går med dårligt fodtøj. Hvad er så det? Klip-klapper er ikke pr. definition dårlige, men de billige fra supermarkedet til 35 kroner er. Sålen kører rundt, så foden træder udenfor, og remmen ovenpå foden sidder ikke langt nok oppe på foden. De eneste gode af slagsen, jeg har mødt, er dem fra Fit Flop, fordi remmen sidder længere oppe på foden, og de har en god sål.

Dog skal jeg skynde mig at sige, at hvis du krummer tæerne sammen, når du tager et skridt fremad, så er klip-klapper ikke et godt valgt overhovedet. Læs evt. mere i dette blogindlæg: http://dagenslyspunkt.dk/2013/06/15/gar-du-i-for-sma-sko/

Tilbage til din ryg: Jo, der kan snildt være en sammenhæng. Du kan have haft en løsning i lænden, som har påvirket din iskiasnerve. Er den irriteret og klemt kan den sagtens lave ballade i foden. Den kan du massere med en bold når du står op af en væg eller strække den ud ved yogaøvelser.

Når du siger, at høje sko hjælper på din hælsmerte, siger det mig noget om, at din lægmuskel/akillessene er indblandet. Lav øvelsen ”vælte træer” flittigt.

At gå i høje sko vil på ingen som helst måde være løsningen, det vil gøre lægmusklen endnu kortere. Du kan tage tilskud af magnesium i en periode, da det afslapper muskler og sener.

Find fodtøj, der måske ikke er helt fladt frem, og brug det i en periode, men altså ikke høje hæle. Gerne bløde hæle. Du kan også strække fodsålen ofte ved at sætte dig på underbenene og bøje tæerne om.

Med venlig hilsen

Catrine Marcussen

1 kommentar

  • Trine siger:

    Green Comfort er noget af det bedste til hælspore
    http://rabolsko.dk/category/green-comfort-142/

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *