Hvor meget protein skal vegetarer have?

Jeg har en muskelsygdom og har altid været vegetar. Spiser æg, yoghurt, hytteost, linser og nødder m.m. Er blevet testet hos lægen for et par år siden, om jeg manglede aminosyrer. Det gjorde jeg ikke.

Jeg er nu medlem af et site, hvor de bl.a. har et meget omfattende næringsregnskab, hvor man kan taste alt det ind, man spiser osv. Men iflg deres beregning skal jeg have 110 g protein pr. dag.

Jeg er 164 cm og vejer 60 kg. Jeg synes bare, det lyder så højt. De sætter fordelingen til 25 pct. fedt, 25 pct. protein og 50 pct. kulhydrat.

Hvad siger du til det?

Mvh

AH

 


Tak for din mail.

Behovet for protein er ca. 0,7 op til muligvis 1,0 g. pr. kg. legemsvægt. Det betyder for dig, at du skal have mellem 42-60 g. protein dagligt, hvilket ligger langt under de 110 g. fra den side, du har kigget på. Et stort overforbrug af protein kan ikke anbefales, da det kan belaste lever og nyrer.

Om din muskelsygdom kræver ekstra proteinindtag, kan jeg ikke sige, men 110 g. protein dagligt svarer til 1,83 g. pr. kg legemsvægt.

Proteiner har forskellig biologisk værdi, da proteiner indeholder varierende mængder af aminosyrer. F.eks. indeholder korn ikke ret meget lysin, hvilket man kan kompensere for ved at proteinkomplementere. Kornprodukter kan kombineres med:

– bælgfrugter,
– bælgfrugter og grøntsager,
– kartofler og spisegær

Ved at proteinkomplementere opnår du bedre sammensætning af proteiner i kosten og bedre biologisk værdi. Du er sikkert allerede bevidst om det, da du har været vegetar længe, men måske er det mere i den retning, du skal kigge i stedet for at sætte proteinindtaget voldsom op?
 
Jeg håber, det kan hjælpe.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    Til skribenterne på denne netside.
    Jeg tror at I skal tillægge jer den gode vane at pointere, at jeres mængdeangivelser er vejledende og altid kun skal opfattes som vejledende. Har du en dårlig fordøjelse skal du have mere, måske meget mere, og har du en god fordøjelse kan du måske klare dig med normen.

    Til terapeuterne her på siden vil jeg også anbefale, at de sætter sig lidt ind i statistik, for så vil de forstå hvad det drejer sig om. Her lærer man om FORDELINGSKURVER. Dvs. at hvis du har en normalværdi, så vil der være store svingninger for det enkelte individ omkring en sådan værdi. Måske flere gange normværdien.
    Derfor skal I være meget forsigtige med at give sådanne standardiserede råd som ” 0,7-1,0” gram protein.
    I ovenstående historie har man ovenikøbet en syg person, som har spillet efter en bestemt melodi hele livet. For det er altid en farlig livsstrategi.
    Mit råd til en sådan person ville være, at hun skulle begynde at lytte til sin krop og dens reaktioner på hvad den får at spise. For så ville hun begynde at lære hvad specielt hendes krop har brug for og ikke kun hvad der er en gennemsnitlig standard for mange personer.
    Og helt konkret ville jeg anbefale hende i en periode at begynde at spise en bred og almindelig sund kost og lade vegetardelen sejle sin egen sø i en periode.
    Endvidere er det yderst vigtigt ikke blot at fokusere på omtalte muskelsygdom i denne opklaringsproces, men at iagttage evt. ændringer positive som negative ved alle de forskellige skavanker hun måtte have. Alle disse evt. skavanker kan være ledestjerner for et evt. opklaringsforløb. Og så SKRIV NED; SKRIV NED.
    Jeg har andet sted lavet denne kommentar:
    • En kort historie om zink:
    I en masse år. Når jeg fik sår, så kløede de meget. Jeg rev såret af og kløen stoppede for en stund. Igen – igen.
    Min kone sygeplejerske. De bruger zinksalve til sår. Kløe stoppede og såret fik lov til at heles.
    Jeg begyndte at SPISE zink.. Efterhånden stoppede kløen også ved alle sårene. Og de heledes.
    Jeg fandt således ud af at jeg manglede zink, og sikkert i en række andre sammenhænge, – måske i 200-300 forskellige sammenhænge.
    JUBI –.

    For det allerbedste sundhedsråd man kan give er: Lyt til din egen krop og dens reaktioner, og ikke til de andres.
    Bastante ernæringsprincipper kan være farlige.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *