Hvordan sikrer jeg en sund graviditet?

Jeg er en kvinde på næsten 44 år, som er gravid i 7. uge.

Hvilke vitaminer, mineraler og kosttilskud vil det være hensigtsmæssigt at tage igennem graviditeten for at sørge for en sund graviditet og et sundt barn?

På forhånd mange tak 😀

De bedste hilsner 😀

 


 

Tillykke med din graviditet. Det er rigtig dejligt at mærke, at du er bevidst om, hvad du selv kan gøre for at styrke sundheden for det lille voksende barn i din mave. Alle de nye celler bliver jo bygget op af molekyler fra din krop. Derudover bliver dit barn ved fødslen podet med bakterier fra din krop og fordøjelseskanal. Denne podning ser ud til at have afgørende betydning for dit barns immunsystem.

Basis er selvfølgelig en sund, nærende og varierende kost med masser af økologiske grøntsager, sunde fedtstoffer, fuldkorn, bær og sunde proteiner. Spis også gerne fermenterede fødevarer som velsyrnet yoghurt (F.eks. Acido fra Thise), fermenterede grøntsager, kefir, kombucha o. lign.

Undgå så vidt muligt sukker og andre raffinerede fødevarer. Hold igen med kaffe og pas på fisk med tungmetaller.

Der skal være næringsstoffer nok til to. Derfor er det en rigtig god ide at supplere med en god kvalitets multivitamin. Vælg en med letoptagelige vitaminer og mineraler. Hvis du spiser meget indmad/leverpostej så hold øje med, at den ikke indeholder store mængder A-vitamin i form af retinol (hvis det er A-vitamin i form at betacaroten, er det ikke noget problem).

Se efter, om kosten indeholder tilstrækkelig med jod. Især hvis du hovedsageligt spiser havsalt, som ikke er tilsat jod. Jod er særdeles vigtig for udvikling af fostrets hjerne. Du skal have 175-200 mcg Jod dagligt.

I forhold til D-vitamin, så ligger de danske anbefalinger på 10 mcg/dgl for lavt i min optik. Det amerikanske ”Vitamin D Council” anbefaler noget mere. Det bedste er, hvis man kan få det målt hos lægen og gerne gå efter at ligge på mindst 100 nmol/l. Men ellers kan man tage tilskud på i alt 35-50 mcg dagligt, mens man er gravid (inkl. vitaminpille).

DHA og EPA er to essentielle omega 3-fedtsyrer, som er ultra vigtige for det lille foster. De indgår i alle cellemembraner og er særligt vigtige i hjernen, øjet og nervesystemet. For at få nok vil jeg anbefale dig en god kvalitets fiskeolie. Det er vigtigt at vælge god kvalitet for at undgå tungmetaller og for at få en frisk olie. Se efter, at der er mindst 250 mg DHA og mindst 250 mg EPA i en dagsdosis. Og tag så gerne dobbelt dosis, så der er nok til både dig og babyen i din mave.

Som skrevet, så er er bakterierne i fordøjelsen og fødselskanalen hos mor helt afgørende for barnets podning og dermed immunsystem. Derfor er et tilskud af probiotika (gavnlige bakterier) en virkelig god investering i dit kommende barns sundhed. Vælg gerne et bredt produkt med mange bakterier i. Studier har vist effekt på f.eks. forebyggelse af allergi.

Ud over denne basis-pakke, så kan der være behov for yderligere tilskud, hvis du f.eks. ikke spiser mejeriprodukter. I så fald kan et calcium/magnesium tilskud være nødvendigt.

Hvis du døjer med kramper i benene, kan magnesium – evt. som lotion være en rigtig god ide.

Der er mange gode tilskud, som kan hjælpe gennem en graviditet, hvis man oplever nogle udfordringer under vejs.

Også i homøopatiens verden er der hjælp at hente. Se f.eks. hæftet fra Alma her.

Med en god basis kost og tilskuddene herover er du rigtigt godt på vej.

De bedste ønsker til graviditeten.

De bedste hilsner

Anette Straadt, sundhedsplejerske

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*