Hvorfor skulle hæmjern være dårligere?

I blad nr. 5 har du en interessant artikel om plantebaseret kost. Dog skriver du, at hæmjern er et uhensigtsmæssigt stof.

Jeg er uddannet hjemkundskabslærer og kostvejleder og har altid lært og fortalt andre, at hæmjern er lettere for kroppen at optage end ikke-hæmjern fra vegetabilske fødevarer.

Mit spørgsmål til dig er derfor, om der er kommet ny forskning på området, der understøtter dit udsagn om, at hæmjern er et uhensigtsmæssigt stof for kroppen?

Mvh.

Anne

 


 

Tak for dit spørgsmål og din interesse.

Det er dejligt, at artiklerne bliver læst af opmærksomme læsere.

Artiklen, du refererer til, er skrevet med udgangspunkt i udtalelser fra klinisk diætist og cand. scient i klinisk ernæring Maria Felding.

Jeg har derfor fået Maria til at komme med et svar til dig:

Jern er et essentielt mineral, vi skal have tilført via kosten.

Men som med så meget andet handler det om at få den rette mængde – og i dette tilfælde den rette form. Jern muliggør nemlig visse kemiske reaktioner i kroppen, der markant øger det oxidative stress og dermed opbruger vores antioxidanter.

Jern er derfor en såkaldt pro-oxidant. Man har ofte hørt, at animalske produkter (kød) er en vigtig kilde til jern. Dette skyldes, at hæmjern optages lettere i kroppen, hvilket tidligere ansås som fordelagtigt, da det så bedre ville kunne forebygge jernmangel.

Desværre har man i nyere tid opdaget, at den bedre optagelse ikke er en fordel. Når du spiser non-hæmjern, så regulerer kroppen optagelsen, alt afhængigt af, om du har brug for mere jern eller ej, hvilket vurderes ud fra dit jernlager. Har du nok, nedsættes optagelsen altså. Hæmjern derimod reguleres ikke efter behov, men optages uafhængigt af indholdet i vores lagre. Reguleringen af non-hæmjern sikrer, at vores lager ikke bliver for højt.

Men hæmjern er så letoptageligt, at på trods af, at vi har tilstrækkeligt i vores lager, vil vi optage mere alligevel. Og det kan få konsekvenser.

Indtag af hæmjern er forbundet med flere alvorlige sygdomme, heriblandt tarmkræft, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdom .

Non-hæmjern fra planter er ikke forbundet med øget sygdomsrisiko og er derfor den klart foretrukne kilde til jern.

Jeg håber, det gav lidt mere klarhed.

Hvis du vil i kontakt med Maria, kan du finde hende her: http://diaetist-felding.dk/

De bedste hilsner

Anette Straadt, sundhedsplejerske

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*