Hyldebær mod efterårets influenzaplage

Det varer ikke længe, før forsommerens hyldeblomster er blevet til hyldebær. De er en gratis og god kilde til bl.a. A-, E- og C-vitaminer, men du skal passe på med at spise dem rå.

Hyldebuske og -træer opfattes nærmest som ukrudt. Hvis du først har fået hylden i haven, er den svær at slippe af med igen. Fuglene er vilde med bærene og sørger for nye skud overalt. Men hvis hylden er ukrudt, er det et usædvanlig gavnligt udkrudt. I forsommeren kan blomsterskærmene plukkes til bl.a. hyldeblomstdrik, og hvis du har ladet nogle blomster blive på busken, bliver de til flotte hyldebærskærme i sensommeren og efteråret.

Årets høst er formodentlig klar hen mod midten af september, og du kan finde dem overalt, hvis du ikke er så heldig/uheldig at have dem i haven.

Hyldebær rig på antioxidanter

Hyldebær er ikke så vitaminholdige som mange af sommerens bær, men mængden af C-vitamin er nogenlunde som i hindbær, 29 mg pr. 100 gram. Til gengæld er der lidt flere A-vitaminer end i C-vitaminbomber som solbær og jordbær, og indholdet af antioxidanter i hyldebærene mistænkes også for en sundhedsfremmende effekt.

Hyldebær mod influenza

Et norsk studie, hvor man brugte hyldebærekstrakt, viste en ret stor effekt mod influenza. Patienterne blev hurtigere raske, når de fik ekstrakten. Mens de patienter, der fik placebo, typisk var seks dage om at komme igennem influenzaen, var patienterne, der fik hyldebær, på benene efter tre dage. Forskerne mener, at det særligt er hyldebærrets indhold af antioxidanter, der har effekt på influenzaen.

Hyldebærsuppe er en efterårsklassiker

Resultatet fra den norske undersøgelse kan naturligvis ikke føres direkte over på hyldebær, der er kogt med sukker til hyldebærsaft eller -suppe, men det kan ikke udelukkes, at den kogte version også kan forkorte en sygdomsperiode. Den varme suppe med sukker-kanelristede brødcroutoner og kogte æblestykker er i hvert fald en god efterårsklassiker – også når leddene værker og appetitten ikke er så stor.

Rå hyldebær skal omgås med stor forsigtighed

Men den fulde sundhedseffekt kræver, at du spiser hyldebærene rå. Det skal dog gøres med stor forsigtighed, for hyldebusken er fyldt med giftstoffer, der kan udvikle cyanid. Det lyder alvorligt, men det er dog næppe livsfarligt, hvis du ellers er sund og rask. Det kan dog resultere i opkast og diarre, hvis du får disse giftstoffer.

Anbefalingerne fra fødevaremyndighederne og en del fødevareeksperter er da også, at man altid skal koge hyldebær i mindst 15 til 20 minutter, og at man går langt udenom umodne hyldebær. Andre mener dog, at man godt kan spise modne hyldebær rå, hvis man piller stilkene af. Der har dog været flere maveforgiftningstilfælde, hvor man har brugt rå hyldebær i eksempelvis smoothies, så rå hyldebær skal under alle omstændigheder omgås med stor forsigtighed.

Kilder: raavareguiden.dk, News-medical.net, Samvirke.dk

1 kommentar

  • […] Hyld indeholder masser af bl.a. a-vitamin og c-vitamin og ikke mindst antioxidanter. Citroner er ditto fuld af bl.a. c-vitaminer, mens ingefær er kendt for anti-inflammatoriske egenskaber. Timian styrker både immunsystemet og fordøjelsessystemet ligesom ingefær gør. Peber har også en anti-inflammatorisk effekt. Kanel kan sænke blodets indhold af triglycerider, LDL- og totalkolesterol. Stjerneanis er effektiv mod visse former for virus. Chili er blandt andet godt for hjertet, tarmene og forbrændingen. Æbler er både med for at søde lidt og for sundhedens skyld. […]

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *