Inspiration til madpakketid?

Så er vi i fuld gang igen på arbejde og i skole efter sommerferien. Det betyder også, at det er madpakketid – der skal laves sunde madpakker, der giver energi til hele dagen.

Madpakketid – et par tip:

* Tænk på, at madpakken skal indeholde kulhydrater, proteiner og sunde fedtstoffer, så måltiderne bliver varieret sammensat.

* Tænk grønt – ingen madpakke uden grøntsager. Gerne lidt frugt.

* Hak og snit ekstra grøntsager til aftensmaden, så der også er til madpakkerne.

* Tænk på, at madpakker til børn skal være lette at spise og typisk skal kunne spises uden kniv og gaffel.

* Pak tingene ind hver for sig, så maden ikke klistrer sammen eller ændrer konsistens – madpakker skal være indbydende.

* Lad være med at komme slik, småkager og kager i madkassen.

Madpakketid – inspiration:

* Humus, fuldkornsbrød og gnavegrønt som gulerod- og agurkestave, cherrytomater og blomkålsbuketter.

* Rester fra aftensmaden.

* Rugbrødssandwich med salatblade, pålæg og pesto samt masser af gnavegrønt dertil.

* Frikadeller, falaffel eller lignende i pita med råkost.

Madpakker på glas eller flaske – kan gøre det hele lidt sjovere. Husk evt. sugerør og/eller ske:

* Smoothies og greenies

* Grøntsagsjuice

* Kold grød eller chiagrød – let at tage med på farten i et rengjort syltetøjsglas.

God appetit – Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*