Irritabel tarm: Den mest udbredte folkesygdom?

Af: Malene Tonnung

Foto: Shutterstuck

Det er næsten så almindeligt, at det virker overraskende. Men irritabel tarm – eller IBS (irritable bowl syndrom) – er ikke lige noget, man taler om. Og måske er de pinlige symptomer årsag til, at mange slet ikke søger læge? Under alle omstændigheder kan målrettede tarmbakterier nu hjælpe.

Man regner med at op mod hver femte af os lider af en form for irritabel tarm. Det vil sige smerter og ændrede afføringsmønster mindst en gang i ugen. Maveproblemer som disse regnes for at være den næsthyppigste årsag til fravær og sygedage fra job og skole, så måske er den irritable tarm langt mere udbredt, end vi måske har opfattelsen af?

I hvert fald kender mange af os følelsen af oppustethed, mavesmerter og utilpashed – til gengæld synes vi måske ikke, at detaljerne er så fantastiske at underholde med, så vi lider lidt i stilhed.

For nogle bliver det dog så slemt, at der må en læge ind over. Her kan IBS som regel blot konstateres, men de bedste midler mod den er kostomlægninger, hvilket de færreste læger er eksperter i.

Små målrettede bakterier giver stor effekt

Indtil for blot fem år siden mente man, at en irritabel tarm skyldtes psykiske ubalancer mere end fysiske, men der er påvist fysiske forskelle mellem raske og IBS-patienters tarme. Især ved mødet med de såkaldte FODMAPs – tungt fordøjelige kulhydrater, som mange patienter har fordele af at undgå.

Nu har man også fundet tarmbakterier – Lactobacillus gasseri LA 806 – som i forsøg har vist sig at kunne styrke tarmbarrieren og samtidig sænke graden af smerter hos IBS-patienter. Herhjemme sælges mælkesyrebakterien i LactiPlus IBS, som er specielt målrettet personer med irritabel tarm.

Faktisk oplever patienterne 50 pct. færre smerter, hvilket nok hænger sammen med, at bakterien tydeligt forbedrer tarmfloraen, hæmmer patogener og virker let anti-inflammatorisk.

Når tarmslimhinden styrkes, forhindrer det desuden, at uvedkommende komponenter fra maden forsvinder ud i blodet via en utæt tarm.

Dårlige signaler og dårligt humør

At man tidligere har forbundet irritabel tarm med psykiske ubalancer er måske ikke så mærkeligt. For mange IBS-patienter led også af depression og stress – som man stadig mener, kan være en udløsende faktor for den irriterede tarm. Men man ved også i dag, at bakterierne i maven kommunikerer med hormoner og signalerne i hjernen. Så ubalancer i tarmen kan give ubalancer i de signalstoffer, der bestemmer vores humør.

Du kender det måske allerede fra følelsen af at have spist og drukket sig til dårligt humør? Når man f.eks. ovenpå en flok fridage med familiemiddage eller en festival med for meget junkfood og alkohol får en lille ‘blues’. Det kan meget vel være din tarmflora, som er i ubalance og derfor kommunikerer anderledes med hjernens signalstoffer.

For få bakterier af for meget hygiejne

Probiotika som LactiPlus, der både fås i flere udgaver til voksne, børn og rejsebrug, er kommet stadig mere i søgelyset efter disse fund af sammenhæng mellem tarmflora og vores både fysiske og psykiske helbred.

En af årsagerne er, at vi får for få bakterier ind helt naturligt i dag, hvor hygiejnen er i top, og vi ikke behøver fermentere vores kost for at få den til at holde i længere tid. Når vi slår bakterier ihjel med antibakterielle midler og antibiotika, slår vi desværre ikke kun de sygdomsfremkaldende bakterier ned, vi rammer også de bakterier, som vores krop har glæde af – dem, der hjælper med at nedbryde næringsstoffer og giver modspil til sygdomsfremkaldende organismer i vores tarme.

Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at så mange ender med dårlig mave, irritabel tarm og skidt humør.

 


 

FODMAP-diæt

FODMAP er en betegnelse, der dækker forskellige kulhydrater, som er svære for patienter med irriteret tarm at nedbryde. De findes i helt almindelige – og umiddelbart sunde – råvarer, og hvis man ikke lige kender dem, kan det være svært at gennemskue, hvad det lige er for madvarer, man får det skidt af.

Fødevarer, der er høje på FODMAP er f.eks.:

Blomkål, løg, hvidløg, sukkerærter, svampe, mælk, mango, hvede, byg, rug, avokado m.fl.

Fødevarer, der er lavt på indholdet – og som bedre tåles er f.eks.:

Ananas, appelsin, melon, jordbær, aubergine, broccoli, agurker, gulerødder, kartofler, spinat, ruccola m.fl.

 


 

Kur mod IBS

LactiPlus IBS er en intensiv kur på fire uger til behandling af symptomer på irritabelt tarmsyndrom, forstoppelse, diarré, oppustethed og mavesmerter.

En dagsdosis indeholder 10 mia. mælkesyrebakterier, og du kan f.eks. bruge LactiPlus IBS i en måned efterfulgt af LactiPlus Mave.

Kapslerne er fri for gluten og laktose, sødemidler og aromastoffer.

 


 

Symptomer på irritabel tarm

Mavesmerter – især ved indtagelse af bestemte typer kulhydrater.

52 pct. lider af forstoppelse.

80 pct. lider af diarré.

Der er altså et overlap, så man ved irriteret tarm sagtens kan opleve både at være forstoppet, for dernæst at få diarré.

Afføringsmønstret er varierende i frekvens og konsistens.

Halsbrand, kvalme og hurtig mæthedsfornemmelse kan også være symptomer.

Oppustet mave og problemer med luft i maven.

Træthed er en naturlig følge.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*