Kaffe – farligt eller fantastisk?

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Kaffe har tidligere været udråbt som en sundhedssynder, og den ide hænger stadig ved. Men nyere forskning peger i en helt anden retning – nemlig at et moderat dagligt indtag ser ud til at sænke risikoen for en lang række dødelige sygdomme. 

Kaffe har tidligere været udråbt som en alvorlig sundhedsrisiko. Verdenssundhedsorganisationen WHO har tidligere haft kaffe på listen over kræftfremkaldende stoffer, ligesom kaffeindtag er blevet linket til søvnløshed, angst, hjertesygdom og meget andet.

I dag ser det dog ud til, at kaffe faktisk slet ikke er så farligt. Der er selvfølgelig forbehold til den konklusion, og særligt søvnen kan komme til at lide under koffeins indvirkning. Men derudover så peger en efterhånden længere række studier altså på, at kaffe ikke er noget, man skal frygte.

Faktisk ser det ud til, at de mørke dråber er linket til lavere risiko for en lang række sygdomme og lidelser. Alt fra depression til kræft og overordnet dødelighed. 

Danskerne elsker deres kaffe

Selvom meget kaffe stammer fra Sydamerikanske lande, så er det faktisk hverken colombianere eller brasilianere, som er de mest kaffedrikkende. Det er derimod østrigere, finner og så, ja – danskerne. Det skriver Politiken på baggrund af en rapport fra European Coffee Federation. Rapporten placerer altså Danmark på en tredjeplads i oversigten over verdens mest kaffedrikkende nationer, når der tages højde for den statistiske usikkerhed, der er forbundet med tallene fra Luxembourg. Tages det lille, og tilsyneladende meget kaffe-elskende, land med i beregningerne, så får vi en flot fjerdeplads.

At danskerne sorgløst kaster kaffe indenbords, er der altså ingen tvivl om, og derfor er det da også gode nyheder, hvis de magiske små dråber er mere magiske end lige først antaget. Og det peger forskning altså på. For undersøgelser og analyser linker kaffe og koffein til en reduceret risiko for depression, kræft, parkinsons, type 2-diabetes og tidlig død. 

Faktisk viser en undersøgelse med mere end 200.000 deltagere, som blev fulgt i 30 år, at risikoen for at dø tidligt var 15 procent lavere hos de deltagere, der drak mellem tre og fem kopper kaffe om dagen, sammenlignet med dem, som frasagde sig kaffe fuldstændig. Og det er ikke kun dødelighed på grund af fysisk sygdom, der ser ud til at blive påvirket af kaffeindtag.

For krop og sind

Et studie konkluderer nemlig, at selvmordsraten var dobbelt så høj hos mennesker, der kun drak koffeinfri kaffe, meget lidt kaffe eller slet ingen kaffe, sammenlignet med kaffedrikkerne. 

En mulig forklaring er koffeins indvirkning på hjernen. Koffein kan nemlig stimulere nemlig produktionen af serotonin, dopamin og noradrenalin, som ser ud til at dæmpe risikoen for depression. Depression er en risikofaktor for selvmord. 

Ser man på nogle af de øvrige studier, der handler om den fysiske sundhed, så er der i mange tilfælde tale om associationsstudier – ligesom med selvmordsraten. Det vil sige, at undersøgelserne ikke kan påvise en årsagssammenhæng mellem kaffe og en lavere forekomst af en sygdom, men kan linke de to. Og det er der altså mange studier, som gør. Både på generel dødelighed, men også for risikoen for flere kræftformer, hjertekarsygdomme, degenerative sygdomme som parkinsons og meget andet.

Igen er det svært at sige noget om direkte forklaringer, men kaffe er rig på antioxidanter, som med al sandsynlighed spiller en rolle, da oxidativt stress er linket til mange af de sygdomme, som kaffe ser ud til at kunne nedsætte risikoen for at udvikle. 

Kaffe indeholder derudover koffein, B-vitamin, magnesium og plantekemikalier, som er kendt for at kunne hæmme kræftceller. 

Vælg den rigtige bryg

Det er dog værd at have for øje, at koffein kan påvirke søvnen, og at søvn er yderst afgørende for vores generelle sundhedstilstand. Derfor bør man være opmærksom på sit søvnmønster og træthed, og tilpasse sine daglige kopper så der ikke opstår karambolage mellem kaffetid og hviletid. Man bør også drikke sin kaffe sort, eller kun med en smule mælk, hvis man vil have de positive fordele, og så er det altså klogt at gå efter en helt almindelig filterkaffe. Filtret er nemlig med til at filtrere skadelige dele af kaffen væk.

Mange studier har analyseret på en daglig dosis, der hedder tre til fem kopper, mens andre har set på et noget højere indtag for at opnå en effekt – eksempelvis finder en undersøgelse en nedsat risiko for parkinsons hos storforbrugere af kaffe – mellem seks og 10 kopper om dagen – men her skal man dog igen have sin søvn for øje. 

Kaffe er ikke et mirakelmiddel. Men brygget og indtaget på den rigtige måde viser forskning altså, at den kan gøre gode ting for vores sundhed, og at vi ikke skal have dårlig samvittighed, når vi kaster os over koffeinen. 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*