Opskrifter

Kål, gulerødder, fennikel og æbler m. nigellafrø

25. februar 2010

En herlig symfoni af grøntsager, der smager fantastisk. Nigellafrøenes unikke smag med noter af kamfer, kardemomme og et anstrøg af peberstyrke giver sammen med grøntsagernes knasende sprødhed en fornemmelse af at spise et friskt pust af forårsvinden.

(Foto: Line Thit Klein)

Til 4 personer som grøntsagstilbehør ¼ hvid- eller spidskål, skåret i tynde strimler 2-3 gulerødder, skåret i fine tråde 1 fennikel, halveret og derefter skåret i tynde skiver på langs 1 æble, skåret i meget tynde både 1 fed hvidløg 5 g. frisk ingefær skåret i tynde tråde eller virkelig finthakket En mule vaniljepulver eller en ¼ stang vanilje, finthakket 1 tsk stødt spidskommen 1 spsk nigellafrø 6-7 dråber fish sauce Friskkværnet sort peber 2 dl vand 1-2 tsk arrow root-pulver pisket ud i 1 dl. vand 1 spsk ekstra jomfruoliven- eller avocadoolie Tørvarm en gryde, wokpande i 5-10 min., til den er næsten rødglødende.

Bland i mellemtiden kål, gulerødder, fennikel, æble, hvidløg, ingefær, vanilje, spidskommen, nigellafrø, fish sauce og peber grundigt sammen.

Kom ¼-½ dl. vand i den varme wok, gryde eller pande og derefter blandingen med grøntsager under konstant omrøring. Spæd til med yderligere et skvæt vand fra tid til anden, så det ikke brænder på, men blot bliver brunet en smule. Det tager 2 minutter, så er grøntsagerne lige præcis møre.

Tilsæt arrow root-pulver pisket med vand og rør rundt i yderligere 1 minut, til ”sovsen” samler sig om kålen, gulerødderne, fennikel og de andre ingredienser. Vend olien i og server retten dampende hed. Fif: Oplagte legekammerater til denne ret er dampet lys fisk som torsk, hellefisk og rødspætter. Grøntsagerne passer også perfekt til laks eller frisk ørred. Ønsker du at lege med smagen, så prøv at komme en smule chili, citron-græs, limeblade eller karrypulver i retten. De skal selvfølgelig blandes med grøntsagerne, inden de lynsteges.

Eller prøv med andre grøntsager.

Fra “Mere Køkkenrevolution fra Umahro” af Oscar Umahro Cadogan.

Forrige artikelLynsydede kikærter med porrer, gulerødder og kardemomme.

Næste artikelLangtidshævet speltbrød med citrusinfuserede speltflager

Bliv medlem af Naturli+
helt gratis

 

Få tips og hacks til et lykkeligt liv med naturlig sundhed.

Velkommen du er nu tilmeldt Naturli+ klubben.