Nyheder

Kalcium og D-vitamin slanker

27. juni 2022

Nye undersøgelser bakker op om, at vægten er lettere at holde nede, når man får D-vitamin og kalcium nok.

Et helt nyt studie, publiceret i American Journal of Clinical Nutrion, viser, at tilskud af D-vitamin og kalcium kan hjælpe ved vægttab. I undersøgelsen deltog voksne med en gennemsnitsalder på 52 år. De skulle tage 580 mg kalcium om dagen og have et D-vitamin-niveau i blodet på 30,2 ng/ml – som du får gennem huden i solen eller som tilskud, hvilket er nødvendigt store dele af året i Danmark.

Deltagerne tabte i gennemsnit 5,3 kg på to år, hvor de fik tilskuddene.

Slankende D-vitamin og kalcium

Det er ikke første gang at kalcium og D-vitamin har vist sig som en dynamisk duo, når det kommer til vægttab og sundhed.

F.eks. har forskere tidligere fundet ud af, at kvinder i overgangsalderen i gennemsnit vejede et kvart pund mindre, når de dagligt tog en kombination af kalcium og D-vitamin, end de kvinder, der tog et placebo.

Kalcium og D kan meget mere

Vi kender alle rådene om kalcium for knoglernes skyld, men i den forbindelse spiller D-vitamin også en stor rolle. For uden andre hjælpestoffer kan kalcium ikke stille meget op. Kvinder i overgangsalderen og mænd over 50 fik i en belgisk undersøgelse tilskud af både tilskud af D-vitamin og kalcium, hvilket reducerede deres risiko for hoftebrud med 18 pct.

Sidst, men ikke mindst har forskere fra Harvard Medical School fundet ud af, at kalcium og D-vitamin kan beskytte mod brystkræft. De kvinder, som fik mest af de to stoffer, havde op til 39 pct. lavere risiko for at udvikle brystkræft, i forhold til kvinder med det laveste indtag.

Få nok D-vitamin og kalcium

Solen er som bekendt den største kilde til D-vitamin, som vi selv danner ved påvirkning af sol på huden. Men i Danmark står solen kun højt nok fra maj til august. Derfor kan det være vigtigt med et tilskud i vintermånederne. Folk, som ikke kommer ud eller er tildækkede, bør tage tilskud året rundt, ligesom børn, hvis de altid er pakket ind i solcreme.

Kalcium kender vi typisk fra mælkeprodukter, men du finder det også i f.eks. vand, i grønne grøntsager og i bananer. Hvis du tager tilskud af kalcium, er det en god idé at tage det i doser ud over dagen.

Kilde: deliciouslivingmag.com

(Oprettet den 21. september 2010)

Forrige artikelKost, insulinresistens og individuel sundhed

Næste artikelMarcipankager