Nyheder

Kalk og D-vitamin

27. juni 2022

Spiser du meget kød? Så husk, at få godt med kalk.

Spiser du mange proteiner, fx fra kød eller æg, har du måske behov for lidt ekstra kalk. Også selvom du allerede tager et tilskud. Det er mineralet fosfor, der er skyld i dette. Fosfor findes i proteiner fra kød, og er medvirkende til, at kalk udskilles fra kroppen hurtigere end normalt. Der er et par måder, hvorpå du kan sikre dig, at du har kalk nok. For det første kan du sikre dig let-optagelig kalk gennem din kost. Mandler og havregryn er rigtig gode, sammen med persille og grønkål. Kalk fra mælkeprodukter er ikke nødvendig, faktisk fraråder mange eksperter, at du drikke mælk. Derudover er D-vitamin vigtig, for det hjælper kroppen i at optage den kalk du får i dig. D-vitaminer findes fx i fisk. Den store giver af D-vitamin er dog solen. Så vær uden i den nu, mens den skinner. Men pas på ikke at blive brændt. En halv time dagligt i sommerhalvåret er nok for voksne. Ældre bør være ude lidt længere. Det er ikke nok, kun at få kalk og D-vitaminer for at holde knoglerne sunde. Daglig motion er også meget vigtig. Ligesom en sund og varieret kost kan gøre en stor forskel. Husk også at få nok magnesium, C-vitaminer, folinsyre og B6-vitaminer.

Forrige artikelMus skadet af ultralyd

Næste artikelP(roblem)-piller