Nyheder

Kampagne for frisk luft i hjemmet

7. november 2007

En ny undersøgelse viser, at danskerne ikke ved, at kemikalier i dagligdagsprodukter påvirker indeklimaet. Det skal en kampagne nu råde bod på.

Mens de fleste danskere betragter tobaksrøg, støv og høj luftfugtighed som problematiske for indeklimaet, er der langt mindre fokus på de kemiske stoffer, som afgives fra elektronik, legetøj, møbler, tæpper og rengøringsmidler. Fx betragter under hver tiende nye møbler og tæpper som problematiske i forhold til indeklimaet.Det viser en ny undersøgelse fra Miljøministeriet. Undersøgelsen viser også, at øget viden om egne handlemuligheder og sundhedseffekterne af kemikalier i indeklimaet er efterspurgt af danskerne, og at godt hver tredje dansker vil lukke mere frisk luft ind i hjemmet, hvis de ved, at det er godt for familiens helbred.Fokus på kemikaliedampe i hjemmetMiljøministeriet har netop lanceret kampagnen ”Luk luften ind – godt klima i hjemmet”. Kampagnen fokuserer på, hvordan kemikalier i møbler, tæpper, elektronik, legetøj og andre dagligdagsprodukter påvirker vores indeklima.Et stort kemikalietryk i indeklimaet kan blandt andet give hovedpine, koncentrationsbesvær, træthed og irritation af slimhinder i øjne, næse og luftveje.Luft ud to gange dagligtKampagnen opfordrer danskerne til at tillægge sig nogle simple vaner, som sikrer, at der ikke bliver for store koncentrationer af kemikalier i indeluften. En vane er eksempelvis at lufte ud to gange dagligt – en anden ikke at sove med tændt elektronik.Budskabet fra Miljøministeriet er, at selv om de enkelte kemikalier normalt forekommer i så små mængder i luften, at de ikke er sundhedsskadelige, kan de give problemer, fordi de tilsammen giver et dårligt indeklima.Hvor mange kemikalier et produkt afgiver – og dermed risikoen ved at bringe det ind i hjemmet – afhænger af mange ting, blandt andet måden man bruger produktet på, hvor man placerer det, hvor tit man bruger det mv.Børn, ældre og personer med astma særligt udsatteKampagnen er en del af aftalen om en styrket kemikalieindsats, der er indgået blandt alle folketingets partier. Den er målrettet børnefamilierne, fordi blandt andet små børn, fostre og gravide er særligt følsomme over for et dårligt indeklima. Andre sårbare grupper er ældre samt personer med astma og luftvejsallergi.Miljøministeriet samarbejder i kampagnen med Fona, Tæppeland, Punkt 1 og IKEA. Butikkerne uddeler blandt andet kampagnemateriale til deres kunder.Miljøministeriets fem gode indeklimavaner1. Luk luften ind – sørg for gennemtræk 2 x 5 min. hver dag.2. Gør hyppigt rent – fjern støv en gang om ugen, og indret dit hjem rengøringsvenligt.3. Sov ikke med tændt elektronik – tænk over, hvor du placerer elektronisk udstyr, og sluk det efter brug.4. Brug produkterne korrekt – følg altid brugs- og doseringsvejledninger, og undgå at spraye indenfor.5. Brug næsen, når du køber nyt – tag ikke produkter, der lugter af kemi, ind i hjemmet. Kilde: www.folkesundhed.dk

Forrige artikelAllergirisiko ved deodoranter

Næste artikelLangtidshævning gir' bedre fuldkornsbrød