Kan det passe, at fem-årig er mere sulten?

Vi vil høre, om du kan hjælpe: Vores dreng siger, at han sulten. Til daglig får han:

Morgen: A38 eller skyr med mandler, mørk chokolade, hjemmelavet mysli eller din morgengrød.

Formiddag: Frugt.

Middag: 3 til 4 halve rugbrød altid 2 med fisk – leverpostej, kødpølse, kyllingepølse m.m. agurk, tomat, peber, ærter, broccoli.

Eftermiddag: 1/2 stykke rugbrød eller fuldkorns-pizzasnegl, -pølsehorn, -bolle samt grønt, frugt i stykker, kokos, abrikos m.m.

Nogle gange sen eftermiddag: hjemmebagt knækbrød, bær.

Aften: F.eks. kyllingefrikadeller, fisk, kødsovs, lasagne, suppe, taco, forskellig grønt til, kartofler, fuldkornspasta, fuldkornsris.

Frugt og grønt inden seng.

Men han er stadig sulten, siger han. Han er 5 år – 109 høj og vejer 17 kg.

Han får kvalitets-vitaminpille, probiotika og Bio Strath.

Mange hilsner

Mette

 


 

Dejligt at høre, at din dreng har en god appetit. Og det lyder som en god og nærende mad, han får. Og gode tilskud.

For at holde sig mæt er det vigtigt at spise fedt og protein til alle måltider. Hvis jeg skal pege på et sted, han med fordel kunne fyldes lidt mere op med næring, vil det være til formiddagsmaden.

Frugt alene mætter ikke så lang tid. Her kunne det f.eks. være fint at supplere med en stor rugbrød-klapsammen med nøddesmør (peanutbutter, tahin el lign) eller leverpostej eller andet pålæg.

I kan også prøve at booste morgenmaden lidt mere, da den betyder meget for mætheden igennem dagen. Vælg gerne A38 ymer (der indeholder både fedt og protein) og server også en rugbrød til med nøddesmør/ost/pålæg/æg. Hold igen med sødet mysli, men drys evt. ristede havregryn ovenpå.

Hvis han får grød, så rør et æg ud i grøden.

Vær også opmærksom på, at følelsen af sult kan komme af andre ting end bare sult. Det kan være ondt i maven, kedsomhed, nervøsitet eller andet.

Hvis I tænker, at noget af det kan være i spil, så skal I selvfølgelig tage hånd om det.

Husk også, at det ikke er farligt at mærke sult ind imellem. Det er faktisk rigtig fint at kunne. Vi skal faktisk helst mærke lidt sult frem mod næste måltid.

Mange er ikke gode til at mærke deres krops reelle behov. Vi spiser på følelser, vane eller andet. Og vi kan nemt få for vane at spise mere, end vi reelt har brug for.

Så det kan også være helt ok at sige: Godt du er sulten, så er du klar, når vi skal spise om en halv time.

De bedste hilsner 

Anette Straadt, sundhedsplejerske

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    Det her er venlig ment, men Mette lyder som alt for dominerende moderfigur.
    Prøv at lade din dreng selv bestemme i en eller anden rimelig udstrækning.
    Du skal selvfølgelig være vagthund og komme med forslag og også påbud om hvad der skal spises. Men det er immervæk din dreng der kan fornemme hvad hans krop har behov for. Jeg tror ikke nogen børn har brug for en sådan forældredominans som jeg kan læse ud af din historie.

    Det allervigtigste et barn har brug for er tillid og kærlighed til sine forældre. Og så også gode råd og påbud når det er nødvendigt. Men ved for mange påbud kan et barn gå i stykker.
    Men Mette min kommentar er venligt ment.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *