Nyheder

Kan du leve af kartofler?

Foto: Shutterstock
7. juni 2022

Det er blevet sæson for de nye, danske kartofler. Klimavenlige og sunde himmerigsmundfulde. Men kan du leve af kartofler? 

For mange er smagen af nyopgravede, friskkogte kartofler den rene lykkefølelse. Smagen af friskplukkede jordbær er måske den nærmeste konkurrent til smagen af dansk sommer. Efter en lang vinter med mørke, stivelsesrige, langtidsopbevarede kartofler med sej skræl, er de små knolde pludselig lyse, papirtynde i skrællen og kan nærmest spises som fredagsslik.  

Kartofler som slankekur

Vi ved, at kartofler næppe feder ret meget, og de er samtidig rige på vitaminer og mineraler. Så kan du leve af dem for en tid? Kartofler morgen, middag og aften?  

Det kan du faktisk godt, men det er dog ikke direkte tilrådeligt.  

Australieren Andrew Taylor forsøgte sig i 2016 med at leve af kartofler et helt år. Han ville tabe sig, og han ville opbygge et sundere forhold til mad. Han vejede 120 kg, da han gik i gang, og efter én måned med omkring tre kilo kartofler i døgnet, havde han tabt sig ti kg.  

For få proteiner og for lidt fedt

Selvom kartofler er en fin kilde til kulhydrater og fibre, er det svært at få nok protein. En mand, der vejer 120 kg som Andrew Taylor, har behov for 90 gram protein dagligt, men med en ren kartoffelkur får han kun omkring 60 gram.  

Dertil kommer, at kartofler næsten ikke indeholder fedt (kun omkring ni gram i tre kilo kartofler), så hvis du kun spiser kartofler, får du ikke fedtsyrer som alfa-linolensyre og linolsyre. Fedtstofferne er essentielle, hvis din krop skal kunne absorbere de fedtopløselige vitaminer A,D, E og K.      

Kartoffelkur giver ikke nok B12-vitamin 

En ren kartoffelkur kan give tilstrækkeligt med thiamin, niacin, vitamin B6, folat, C-vitamin, kalium, magnesium, phosphor og kobber. Også når man tager tabet ved tilberedningen med i beregningen. 

Hvis du supplerer med søde kartofler, vil du øge chancen for at få nok A- og E-vitaminer, jern og calcium. Men du får ikke tilstrækkelig D- og B12-vitamin. 

 Længerevarende B12-mangel kan føre til uoprettelig nerveskade og den alvorlige blodmangelsygdom perniciøs anæmi. 

Kan godt gå an på kortere sigt

I en kortere periode udgør det ikke en større sundhedsmæssig risiko kun at spise én type mad. Men der findes ikke én slags mad, der på langt sigt kan levere alt, hvad et voksent menneske har behov for. Kartofler er dog nok det bedste valg, hvis det endelig skal være. Det skyldes, at de indeholder flere aminofedtsyrer, vitaminer og mineraler end andre stivelseholdige typer mad som for eksempel pasta og ris. 

Animalske madvarer ville nok give flere proteiner og fedt, men du vil ikke få de nødvendige mængder fiber gennem kosten. Det ville også give et minus på indtaget af vitaminer, mineraler og antioxidanter. Frugt og ikke-stivelseholdige grøntsager har et meget lavt indhold af proteiner og fedt, hvilket betyder, at han ville være nødt til at pløje sig igennem enorme mængder for at få nok næring. 

Hvordan gik det med Andrew Taylor? Han tabte sig 50 kg og fik sænket sit kolesteroltal i løbet af et års kartoffel-mania. Han brugte dog smagsforstærkere som gærekstrakt og beriget soyamælk til nogle kartoffelretter. Og han havde diætister og sundhedsprofessionelle med på sidelinjen undervejs, så forsøget ikke gik galt.   

Kilder: Videnskab.dk, dagens.dk, Spudfit.com

Forrige artikelSådan hænger dit immunsystem sammen

Næste artikel6 advarsler om migræne

Thomas la Cour

Journalist