Kan man få omega 3-fedtsyrer uden fisk?

Jeg undrer mig over, hvordan folk, der ikke har boet ved nogle søer eller havet, har kunnet få nok omega 3 – EPA og DHA (f.eks. i Rusland eller Schweiz osv.)?

Jeg har læst mig til, at hvis man spiser kød (eller æg) fra dyr, der spiser græs, får man mere omega 3. Dvs. at det ikke KUN er fede fisk, der giver de vigtige omega 3.

Kan man overhovedet KUN leve med omega 3-fedtsyren ALA fra planter?

Jeg er bekymret, fordi det svært at få en god kvalitets-fiskeolie, og fordi der ikke er nok fisk på kloden til alle, samt at havene er meget forurenede.

TAK for hjælpen!

Hélène

 


 

Du har en rigtig god pointe med dit spørgsmål!

Først og fremmest har vores kost været præget af, hvor vi bor. Fisk har i større grad været på menuen, hvis det var tilgængeligt, hvor man boede. I dag er vores kost i stort omfang stadig præget af, hvor i verden vi bor, men vi transporterer fødevarer rundt i hele verden, så meget er tilgængeligt for os året rundt.

Alligevel er der regionale forskelle på, hvor meget fedt vi får fra fisk. I nogle dele af verden spises der næsten ikke fisk, fordi det ikke umiddelbart er tilgængeligt.

Som du er inde på, er fisk ikke den eneste kilde til omega 3. Grønne bladgrøntsager, alger, tang, hørfrø, chiafrø og valnødder er eksempelvis gode kilder til vegetabilsk omega 3. Med undtagelse af tang og alger forekommer omega 3-fedtsyrerne i planterne som ALA, der skal omdannes i kroppen til EPA og DHA.

Animalske produkter som kød og mælkeprodukter indeholder også omega 3, hvis dyrene har spist græs.

Det er omdiskuteret i hvor stor omfang, vi kan omdanne ALA til hhv. EPA og DHA, men det kan lade sig gøre.

En af grunden til at fisk har et højt indhold af EPA og DHA er fordi, de spiser tang og alger. Opdrættede fisk, der i ringe grad fodres med tang og alger, indeholder mindre EPA og DHA. Derfor er et godt alternativ til fiskeolie netop olier fra alger. Du kan få alge-olier med EPA og DHA fra Biosym, DFI, Nordic Naturels og Livets Olie.

På den måde kommer du uden om forurening, og fiskene får lov at blive i havene.

Det handler ikke bare om, at vi tilsætter mere omega 3 til kosten, men at vi først og fremmest skærer ned på usunde omega 6-fedtstoffer fra fastfood, kiks, kager mm. Herved vil balance mellem omega 3 og omega 6 forbedres. Dertil kommer naturligvis, at vi indtager sundt omega 3 og eventuelt fra vegetabilske kilder.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*