Kan man genbruge safter fra fermentering som probiotika?

Jeg er begyndt på fermentering af lidt grønsager – har ikke prøvet det før, men det siges at være sundt.

Jeg kom så til at tænke på, om man kunne bruge safterne/lagen som probiotika i stedet for at købe det i dyre domme?

Og så om jeg i det hele taget kan tåle det, da det jo er baseret på salt, og måske har jeg en tendens til forhøjet blodtryk. Salt og højt blodtryk er vist ikke godt. Eller har du en anden forklaring eller mening om det?

Venlig hilsen

Kirsten 

 


 

Fermentering af grøntsager er en super måde at tilføre gode bakterier til fordøjelsen, så det er fint, du er gået i gang med at lave dem selv. Du vil få de gode bakterier ved at spise grøntsagerne, for de gode bakterier er både i lagen og i grøntsagerne. Du behøver derfor ikke nødvendigvis drikke lagen.

Salt bruges til at få vandet ud af grøntsagerne og frigive sukkerstoffer, som bakterierne kan leve af. Lagen har også den funktion at holde grøntsagerne beskyttet mod skimmelsvamp.

Jeg har ikke nogle målinger på, hvor meget salt, der er i lagen, når man laver det selv. Køber man f.eks. færdiglavet surkålssaft er det ca. 0,6-0,9 g. salt pr. 100 g. Om noget af salten er renset ud af produktet, ved jeg ikke. Anbefalingerne siger max. 5-6 g. salt dagligt, og derfor tænker jeg, at lagen kan bidrage med en del salt, hvis man f.eks. drikker et glas (ca. 2-2,5 dl.) eller mere dagligt.

De fermenterede grøntsager spiser vi typisk i mindre portioner, og derfor vil vi få mindre salt på én gang, når vi spiser dem, modsat hvis vi drikker en væsentlig portion af lagen.

Saften bidrager dog med andre gode ting, og saltindtaget skal naturligvis ses som et samlet indtag over dagen.

Det er rigtigt, at det er hensigtsmæssigt at spare på saltet, hvis blodtrykket er for højt, så smager lagen (meget) salt, er det måske en ide at springe den over.

Som sagt er fermentering af fødevarer en rigtig god måde at tilføre probiotika, men det er svært at sige, hvor mange bakterier du får, hvilket også kan variere alt efter tilberednings- og fermenteringsprocessen.

Hvis du har særligt brug for probiotika, vil jeg anbefale at få det som tilskud, fordi du så ved, hvor mange bakterier, og hvilke stammer du får.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*