Kan skævhed give dårlig søvn igen?

Jeg har et spørgsmål, som du måske kan hjælpe mig med. Min søn Alfred på 20 mdr. sover meget uroligt og vågner ofte. Han kommer i seng ved 19-tiden og sover så ved 19.30-tiden. Han får hverken mælk, sukker eller andet som kan genere ham. Og de sunde olier propper jeg i alt hans mad.

Han vågner som regel første gang ved 22-23-tiden, og så skal vi lige ligge hos ham lidt og give ham en sut osv. Han klamrer sig til vores finger og slipper helst ikke. Det står så på natten lang alt imellem 3-10 gange og det har stort set altid været sådan.

Derfor har vi nu taget hans tremmeseng ind ved siden af vores seng, så vi ikke behøver stå op hele tiden. Vi er bare for trætte til det, så nu kan vi række en arm ud og få ham til at sove igen, men han ender altid ovre i vores seng, da vi er for trætte til at tage kampen.

Da han blev født, kom han ud med en arm over hovedet – ligesom Superman – og sov dårligt i starten. Kun 45 min. ad gangen. Han kunne ikke komme ned i den dybe søvn, indtil vi tog ham til kiropraktor, som fandt noget, der sad i klemme. Der gik han så 3 gange, og så kunne han sove. Og vi var alle født på ny.

Nu tænker jeg på, om den slags kan komme tilbage? Kan det, der sad i klemme ved fødslen, komme tilbage, så det er derfor, han sover dårligt nu? Han sover nemlig også ret let og vågner, når vi lister ind i soveværelset, hvilket jeg synes, er ret usædvanligt for et barn. Normalt sover de fra alt, når de først er faldet i søvn, ik´?

Hans ører er blevet checket. Der er ingenting at komme efter. Åh, jeg er bare så træt, og håber at du måske kan komme med et kvalificeret bud på, hvad vi skal prøve.

Kærlige hilsner

Susanne

 


 

Tak for dit spørgsmål. Spørgsmål om søvn er altid kærkomne, fordi så mange forældre prøver, hvordan det er, når ens barn ikke vil sove. Hvordan det kan påvirke en hel familie. Så tak fordi du deler, så andre måske kan blive inspirerede til at prøve nogle af de ting, som jeg foreslår.
 
Dejligt at høre, at du er opmærksom på hans kost og giver ham masser af sunde fedtstoffer. Og det er også en rigtig god idé at være opmærksom på, om der kan være nogle skævheder i kroppen, som påvirker nerveledningerne og fordøjelsen. Jeg synes, det vil være en rigtig god idé at få ham tjekket igen. F.eks. hos kiropraktor eller kranio sakralterapeut. Skævheder kan godt have tendens til at komme lidt tilbage igen hos nogle.
 
Det er også rigtig godt, at I har fået tjekket hans ører. Bare for at udelukke, at der kunne være problemer der.
 
Tænk også på, om hans fordøjelse ellers er i orden. Et tilskud af probiotika kan have rigtig god effekt. Giv f.eks. Bio Gaia lige inden sengetid.
 
Nogle børn har ekstra meget brug for tryghed – især i perioder – som godt kan være lange. Det er en rigtig god idé, at I har flyttet hans seng ind til jer for at se, om det kan hjælpe ham. Der er faktisk mange fordele ved at sove tæt sammen – måske endda i samme seng. Men det kræver selvfølgelig, at de voksne også kan slappe af og sove godt på den måde.
 
For at sove godt om natten er det vigtigt med et stabilt blodsukker. Det er rigtig godt med de sunde olier, som er med til at stabilisere blodsukkeret. For nogle børn vil det hjælpe på nattesøvnen at blive tilbudt noget mad lige inden sengetid – men det skal selvfølgelig være noget blodsukkerstabiliserende, så lidt frugt duer ikke. Der skal være proteiner og/eller fedtstoffer med. Så f.eks. lidt grød med fedtstof, eller et stykke brød med pålæg el. lign.
 
Jeg vil også varmt anbefale dig at få blandet en flaske med Bachs Blomsterdråber til ham. De er fantastiske til børn, og der findes forskellige remedier, som er super til børn, der ikke sover godt.
 
Når man er 20 mdr., er der rigtigt mange ting, som man er bevidst om. Hvis Alfred er en rask og frisk dreng, som ikke er specielt sensitiv eller har specielt meget behov for omsorg og nærhed lige nu, og som har fået tjekket, at der ikke er skævheder, så kan det også være en hjælp for nattesøvnen at overveje, om det måske mest handler om vane?
 
Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal ”kæmpe” med børn. Men nogle gange har de (og forældrene) brug for at få lært nye vaner. Og det kan godt være en udfordring at lære at falde i søvn selv.

Børn vågner ofte mange gange om natten – hver gang de har været igennem søvnfaserne: let søvn, dyb søvn, REM søvn (drømmesøvn). Når de kommer op i den lette søvn igen, skal de lære selv af falde i søvn igen. Og det kan godt være lidt svært. Nogle gange ekstra svært, hvis der tidligere har været problemer med mave, ører el. lign.
Og når man er 20 mdr., så kan man som regel rigtig godt lide sine vaner!
 
Så en måde kunne være at gå ind til Alfred, når han vågner. Give ham sutten. Putte ham ned. Evt. tilbyde ham lidt vand. Sige: godnat Alfred, du skal sove nu. Mor skal nok passe godt på dig! Og sætte sig i en stol lige uden for en åben dør, så han godt kan se mor, men med et tydeligt signal om, at han skal sove. Så vil han helt sikkert blive sur, men husk på, at det er OK at protestere. Og at så længe han kan se dig, er han ikke bange og utryg.
 
Det vil være nogle lidt hårde nætter i et par dage, men så finder han snart ud af, at han skal sove om natten.
 
Men igen. Først: få tjekket skævheder, tænk på at styrke fordøjelsen, giv tryghed, hvis I oplever det er det, han har brug for, prøv Bachs Blomsterdråber.

Og hvis det ”bare” er vaner – så må I sammen få skabt nogle gode nye vaner.
 
Sov godt!
 
Med kærlig hilsen

Anette Opstrup

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*