Plastik er næsten blevet lidt af et fy-ord. I hvert fald er der meget fokus på alt den skade, plastik kan gøre, når den ikke håndteres rigtigt. Så kan den nemlig risikerer at ende i naturen og havet og finde vej ind i menneskekroppen i form af mikroplast.
Derfor er det også vigtigt, at der kommer mere fokus på at genbruge og genanvende den ressource, som plastik er. På den måde er der nemlig større sandsynlighed for, at plastikken ikke bare smides væk, og at mere plastik bliver produceret.
[relateredehistorier]
Hos dagligvarekæden Lidl tager man det ansvar alvorligt, og de har over de seneste 18 måneder arbejdet med at udskifte plastemballagen til deres kød- og fjerkræprodukter med genbrugsplast.
Det er bakker fra mærket Vilstrupgård, som er Lidls primære kødmærke, der nu alle sammen er produceret af genanvendt plast. Samlet er det lykkedes kæden at omstille 85 procent af sin plastproduktion til genanvendelige udgaver, hvilket svarer til 7,6 millioner bakker om året.
Omstillingen særligt inden for kødemballagen glæder indkøbsdirektør Rasmus Pape, og han ser det som et afgørende skridt mod at indfri målet om udelukkende at arbejde med genanvendelige materialer i 2025. Han udtaler i en pressemeddelelse:
– Lige præcis ved kød- og fjerkræsprodukter spiller emballage en enormt vigtig rolle, fordi kravene til kvaliteten er ufravigelige. Derfor er det et kæmpe skridt i den rigtige retning, som bestemt bekræfter mig i, at vi kan komme i mål med vores plaststrategi, uden at vores kunder føler, de går på kompromis – nok nærmere omvendt. Personligt føler jeg, at jeg vinder lidt ekstra, når jeg ved, at jeg har købt et produkt, hvor jeg ikke har bidraget til produktion af ny plastik.
De nye plastikbakker er såkladt R-PET bakker, som blandt andet består af gamle plastikflasker. De er af samme kvalitet og ligner de gamle bakker med 99,5 procents nøjagtighed. Det er altså langtfra sikkert, at du vil kunne se eller mærke forskellen, selvom den er der,
For Rasmus Pape er det også et vigtigt element, at forbrugeren ikke nødvendigvis mærker en forandring.
– (…) vi har faktisk kunnet foretage ændringen over de sidste 18 måneder mere eller mindre ubemærket. Det er fantastisk, at vi kan lave så markant en reduktion i vores plastforbrug, uden at vores kunder oplever en ændring i deres hverdag, siger han.
Forrige artikelTræn med omtanke efter corona
Næste artikelMænd tager førstepladsen i negative statistikker