Kom godt gennem et kræftforløb

Af: Catrine Marcussen, akupunktør og bevægelses- pædagog

Foto: Shutterstock, Catrine Marcussen

Kræft rammer altid hårdt, og behandlingen er ofte i sig selv en stor fysisk udfordring. Men selvom det kan føles, som om du er i skæbnens, sygdommens og sundhedssystemets vold, har du stadig mulighed for selv at pumpe energi ind i vejen mod helbredelse.

Jeg tror, at de fleste af os voksne har været i kontakt med mennesker, der har eller har haft kræft; kollega, familie, nære, venner eller endda dig selv.

Det er i sandhed en sygdom, som rammer alt for mange, og selvom der forskes i sygdommen, så synes løsningen ikke så nært forestående, som jeg kunne håbe.

Behandlingen hedder for de flestes vedkommende kemoterapi, og det er en hård nyser.

I denne artikel fortæller jeg lidt om, hvilke ting du kan gøre for at hjælpe dig selv eller en, du har kær, gennem denne sygdom – og meget gerne ud på den anden side i god behold.

Læs også: Sebastian Klein mistede begge sine forældre til kræft og knækkede som menneske

Ikke den slags offer

Det er let at føle sig som et offer for en grim sygdom. Man får tanker som ”hvorfor skulle jeg lige rammes?”, ”hvad skal jeg straffes for?”, ”jeg har en dødsdom hængende over hovedet”, ”jeg er magtesløs og ender nok med at være så svag, at jeg taber kampen …”.

Stop, stop, stop.

Disse tanker bliver ingen stærkere og mere glade af. Faktisk tværtimod. For immunsystemet svækkes af negative tanker.

Det er ikke fordi du skal gå rundt og juble over at være syg. Men jeg tror, du ved, hvor jeg vil hen.

På kinesisk bruges det samme skrifttegn for både krise og udvikling.

Kræft er ikke en styrkekamp mellem dig og det onde, hvor den svageste taber.

Kræft er en dum sygdom, som kan ramme alle, og mange bliver heldigvis raske igen. En hel del erfaringer rigere, gaver man kan lære af (men som vi nok kunne have ønsket i en pænere indpakning).

Men dog alligevel.

Jeg møder jævnligt folk, der siger, de har et bedre liv og lever mere intenst, efter de har været i et kræftforløb. De ser meget mere taknemmeligt på deres tilværelse og nyder hver eneste dag på en helt ny måde. Det er da tankevækkende. Og offerrollen giver bare næppe sådanne erkendelser.

Læs også: Fem forebyggende mod kræft

Gør-det-selv akupunktur

Der er danske hospitaler, som tilbyder akupunktur i forbindelse med kemobehandlinger. Akupunktur kan i denne situation hjælpe med kvalme, hede, hårtab, tørhed, søvnbesvær, energi og immunsystem. Men også med den psykiske del forstået på den måde, at akupunktur kan behandle bekymringstendens, tristhed, angst osv.

Mange har haft stor gavn og glæde af det. Jeg ved det, for en del af dem kommer i min klinik, når de tildelte omgange på hospitalet er brugt.

I stedet for akupunktur, som jo er nålebehandling, kan du bruge akupressur. Det er smart, fordi man ikke behøver opsøge en behandler og møde til en aftalt tid. Man kan behandle sig selv eller bede en ven om hjælp.

Akutryk kan alle lære. Det kan ikke gøres forkert, og det har virkelig god effekt.

Teknikken er, at man trykker med et fast tryk, indtil områdets ømmeste punkt er fundet. Så dvæler man ved det punkt. Det behøver ikke at være et hårdt tryk – det KAN det være, hvis det føles godt – men ellers en blid stimulering af punktet. Måske cirkle lidt rundt eller bare lægge fingerspidsen på punktet, lukke øjnene og forestille sig, at fingerspidsen er en laserstråle, der sender energi ind i punktet.

Der findes 3-400 punkter på kroppen, som alle er designet til at gøre noget bestemt.

I artiklens løb kommer jeg med forskellige forslag til at bruge. Som i øvrigt kan bruges af alle. Er du i tvivl om et punkts placering, så prøv at søge på navnet på youtube.

Kvalmen kan dulmes

Bivirkninger fra kemoterapi viser sig ofte som kvalme og umådelig træthed. Det er vel nærmest noget af det sidste, man har brug for. Trætheden kan betyde, at man dårligt orker hverken at lave eller spise mad, og kvalmen gør, at man ikke spiser ret meget. Måske kaster man det op igen. Her er en dårlig spiral begyndt. Men det viser jo, at det vil være et godt sted at rette fokus.

For via en sund og nærende kost vil der være mere overskud til at få sig rørt, til at være social, til at komme til kræfter og holde sammen på en hverdag. Det er virkelig værdifuldt.

Det store kvalmestillende punkt hedder Pericardium 6 og befinder sig på indersiden af underarmen.

Men det kan faktisk sidde flere steder, alt efter hvor kvalmen sidder. Man kan godt have kvalme forskellige steder. Nogle oplever kvalme i halsen eller i brystet, andre i mellemgulvet eller i maven.

Så hvis du starter med et godt fast tryk og bevæger dig i lige linje fra håndledsbøjningen, så fortsætter du helt op til albuebøjningen. Dvæl de steder, hvor der er trykømt.

Man kan ikke bruge punktet for tit. Kvalme er ulideligt, så hold dig ikke tilbage.

Er der ingen ømhed, kan det enten være, fordi trykket ikke er fast nok. Og ellers brug anvisningen på tegningen. Afstanden fra håndleddet svarer til, at den, du skal behandle, lægger pegefinger, langfinger og ringfinger på tværs fra håndleddet.

Hvis du har et såkaldt seaband, skal det bruges på samme måde. Hvis der er tryk-ømme punkter, skal båndet sættes der.

Bevægelse og åndedræt

Motion er gavnligt, fordi det skaber flow i kroppen. Motion hjælper os også ”ud af hovedet og ned i kroppen”. Det kan med stor fordel være i naturen, så klæd dig på efter årstiden og tag en gåtur i eget tempo og distance.

Blid motion på stuegulvet er også dejligt.

Der findes en del yogaøvelser tilgængeligt online. Yoga er godt, fordi det booster livsenergien. Du får iltet kroppen godt, når fokus ligger på åndedrættet, og ilt hjælper til at få friske og sunde celler.

Åndedrættet foregår selvfølgelig via lungerne, men den store åndedrætsmuskel, som vores mellemgulv er, bliver kraftigt aktiveret. Den nerve, der aktiverer mellemgulvet, hedder på latin nervus phrenicus, som betyder ”sjæl”. Gode, dybe åndedrag giver os sjælefred. Du ved også, at man falder til ro ved at trække vejret dybt, og dette fortsætter i en god og dyb søvn.

Der sidder mange følelser i mellemgulvet. Måske oplevede du hvordan kræftdiagnosen virkede som en ordentlig mavepuster? Nogle får ondt i maven, hvis livet er svært, alt sammen noget der fortæller os, at det er et følsomt område af kroppen, som udtrykker en masse, holder på en del og som vi lige så stille kan gøre godt igen.

Yoga skaber energi

Yoga arbejder altså med ro i sindet. Du vil måske opleve, at dine tanker kommer lidt på afstand, og hvis du er vant til at bruge kroppen mere aktivt, end du har energi til i øjeblikket, så vil yoga være dejligt og overkommeligt. Musklerne har godt af at blive strakt og brugt.

Energien er måske lav. Træthed og udmattelse bliver nemt lidt negativt, fordi det ene afføder det andet.

Dybe åndedrag er at tage (livs)energi ind.

Føler du, dit mellemgulv er spændt, så vejrtrækningen er besværet, så brug dette punkt til akupressur. Der er ikke meget kød på brystbenet, så blide cirkler vil være godt.

Punktet hedder Ren 17. (Fig2)

Det er også et meget velegnet punkt, hvis det er i brystregionen du har kræft (lunger, bryst, spiserør, hals).

Appetit på ekstra næring

Hvis du er småtspisende, gælder det om at finde mad, som er en bombe af næring. Supper er virkelig gode, og især dem der koges på kødben, altså bone broth. Bone broth kan også købes, hvis der ikke er overskud til at lave det selv. Derefter tilsættes bare grøntsager.

Greenies og smoothies kan også være fine, men i begrænsede mængder. Jeg ved godt, mange mener, de er vældig sunde, men gå udenom de helt kolde, hvor råvarerne kommer direkte fra frost. Grunden til min tøven er, at din nyreenergi temmelig sikkert er ret drænet efter/under kræftbehandlingen, og da specielt hvis du har fået kemoterapi. Nyrerne har ikke alt for godt af iskolde sager.

Der er vældige gode energigivende punkter, mave 36 og ren 6, du kan anvende med akutryk.

Find ro midt i kaosset

Selvfølgelig kan trætheden til dels stamme fra, at din søvn måske er dårlig. Det kan være, du drømmer meget, eller sveder eller har tanker, der flagrer. En urolig fornemmelse i kroppen, der gør det svært at falde til ro. Det er alt sammen meget naturligt.

Beroligende til sengetid kan jeg anbefale de homøopatiske Chamomilla comp.-dråber

Magnesium er også gavnligt til et spændt nervesystem. Tag dem om aftenen.

Du kan drikke et krus beroligende te. Det kan f.eks. være kamille, godnat te eller te med baldrian og humle.

Alle yogaøvelser inden sengetid, hvor du ligger med benene højere end hjertet, afstresser og beroliger kroppen.

I al sin enkelhed kan du lægge dig på gulvet eller i din seng med enden ind mod væggen og have benene op i luften på væggen. Lig gerne her et stykke tid og slap af. Hvis du har lyst, kan du nulre dine ører, det skaber dejlig ro i kroppen.

Oppe i hovedbunden og i panden findes en del beroligende punkter, så en ordentlig omgang med hårbørsten vil stimulere disse punkter.

Tænk også over, at den træthed, der kommer af at have fået motion, lys og frisk luft, giver en bedre søvn. Brug dette som lokkemad de dage, hvor du ikke gider at gå ud. Selv lidt har ret, og det vil være en lille sejr, hver gang du får gjort noget godt for dig selv.

Det er så vigtigt at være selvkærlig, og sommetider skal man have det lange syn på.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*