Kom ind i smoothiekampen

Af: Carsten Gottlieb

Foto: High on Life/Mads Bo

Hvorfor overhovedet drikke smoothies, spørger du måske?

Efter snart 20 år i sundhedsbranchen, vil jeg uden at blinke stadig mene, at de fleste danskere finder det udfordrende at indtage de daglige 600 g. frugter, bær og grøntsager, som anbefales fra officiel side.

Lige præcis her finder vi nok den største grund til at starte blenderen. Smoothies hjælper os ganske simpelt med at hæve bundniveauet. Smoothies er, sammen med juice, den mest geniale genvej til flere planter. Planter, der vel at mærke ikke er blevet kogt og stegt.

Smoothies er hurtige at lave, de er velsmagende og så er det en effektiv måde at øge sit indtag af grøntsager. En daglig smoothie på 300 g bliver lynhurtigt til et ekstra frugt-, bær- og grøntsagsindtag på 110 kg årligt!

Spørger du mig, så er hele formålet med at drikke smoothies at maksimere vores indtag af livgivende planter og skabe en grundsund krop i balance. Vi øger indtaget, og vi øger også optageligheden.

Smagen er vigtigst

Lad os ikke glemme, at fornøjelsen ved det vi spiser eller drikker, er en vigtig faktor. Vi er allesammen forskellige, så det handler først og fremmest om at finde ud af, hvad du elsker rent smagsmæssigt, så du bliver din egen smoothieekspert. Personligt elsker jeg en velafbalanceret smoothie, hvor vi f.eks. både finder det sure, søde og stærke.

Jo mere, vi tør skue op for kontrasterne, jo større ’smags-eksplosion’ vil vi opleve. Faktisk kan citrusfrugter være med til at lokke alle smagsnuancerne frem i både juicer og smoothies. Derudover kan citrusfrugter være med til at mildne smagen af f.eks. broccoli, rødbede, kål og andet. Blender du skrællen med, kræver det selvfølgelig en kraftig blender som f.eks. Vitamix og at dine citrusfrugter er økologiske, hvilket jeg klart vil anbefale.

Moderne heksekunst

Hver gang vi blender vores frugter, bær og grøntsager, producerer vi flydende livskraft, som den medicinske videnskab og industri kun kan drømme om. De kan isolere og navngive de forskellige vitaminer og mineraler, som findes i smoothies, men de kan altså aldrig erstatte dem.

Det at lave smoothies er en slags moderne heksekunst, hvor vi udover frugter, bær og grøntsager også sagtens kan tilsætte forskellige kosttilskud og superfoods. Det kunne være hybenpulver, GREENS, protein, chiafrø, kvalitetsolie, nødder, frø og kerner samt lecithin granulat, som bl.a. gavner vores nervesystem, hjerne og hukommelse.

Nedenstående opskrift er fra Mads Bos spritnye bog ’Shortcut – Mads Bos geniale genvej til mere grønt’ 

SIMPLY GREEN

En rigtig hverdagshelt som alle bare elsker

Denne opskrift er et fantastisk bud på en god og grøn begynder smoothie.

Den har en fin balance mellem det sure og det søde og indeholder betragtelige mængder spinat. Trods den neutrale smag har spinat et meget højt indhold af K-vitamin, A-vitamin, mangan, magnesium, folinsyre, jern, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium, E-vitamin og ikke mindst kostfibre.

Det er aldrig lykkedes mig at finde andet bladgrønt, som er nemmere at kamuflere i en smoothie. Personligt køber jeg det altid i større mængder på frost, og det er klart en standard-råvare i vores fryser. Simply Green er en velsmagende smoothie, som man på ingen måde må undervurdere. Den strutter af liv!

Ingredienser

1 stor håndfuld frisk eller frossen spinat (100 g)

1 banan

½ lime uden skræl

1 skive ananas (100 g)

3 dl vand og evt. isterninger

Hvordan?

Skræl ananas, lime og banan og kom det i blenderen, sammen med spinat og vand. En power blender kan sagtens blende midten af en ananas. Bruger du frisk spinat, vil jeg anbefale dig at tilføje en håndfuld isterninger for at nedkøle din smoothie. Blend til den ønskede konsistens er opnået.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*