Højtuddannede har 84 pct. lavere risiko for at udvikle demens i forhold til personer, der har mindre end ni års skolegang
Personer, der ikke gennemfører grundskoleuddannelsen, har – uafhængigt af andre risikofaktorer – højere risiko for at udvikle demens, end personer med mindst ni års uddannelse. Det viser en finsk undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Neurology. Forskerne ønskede at undersøge uddannelsens betydning for risikoen for at udvikle demenssygdomme. I undersøgelsen indgik 1.500 deltagere i en finsk befolkningsundersøgelse. Deltagerne blev i gennemsnit fulgt over en periode på 21 år. De blev inddelt i tre grupper: Personer med højst fem års uddannelse, seks til otte års uddannelse, og mere end ni års uddannelse. Uddannelsens længde blev derefter koblet til forekomsten af demenssygdom ved den sidste opfølgning, hvor deltagerne var 65-79 år gamle. I forhold til gruppen med kortest skoleuddannelse, havde personerne i de to grupper med middellang eller lang skoleuddannelse henholdsvis 43 og 84 pct. lavere risiko for at have udviklet nogen form for demenssygdom. Sammenhængen var uforandret efter at forskerne havde kontrolleret for en række demografiske, socioøkonomiske og livsstilsrelaterede risikofaktorer. Forfatterne mener, at sammenhængen mellem uddannelseslængde og risiko for demens måske skal søges i, at højtuddannede personer en større kognitiv reserve, forstået sådan at hjernen har en bedre evne til at bibeholde sin funktion trods skader, og på den måde kan udskyde de negative effekter af demens. Kilde: Dagens Medicin