Nyheder

Kræftrisiko eller ej – de unge vil være brune

5. december 2007

94 pct. af de unge ved godt, at det kan give kræft i huden at bruge solarium, men hellere det end vinterbleg. Blandt de unge mellem 15 og 17 år, er det hver anden, som går i solarium. Det skal gøres yt at gå i solarium, og Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er i fuld gang.

Undersøgelser af danskernes solvaner viser et alarmerende forbrug af solarier blandt unge i Danmark. Ca. hver anden ung går i solarium, og 29 pct. har haft deres solariedebut allerede som 13-årige eller tidligere. En rigtig kedelig tendens, mener Anja Philip, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse: – Risikoen for at få modermærkekræft stiger markant, hvis man jævnligt bruger solarium, og jo yngre man er, jo større er risikoen. Går man i solarium én gang om måneden eller mere som 20-29-årig, øger man sin risiko for at få modermærkekræft to til tre gange. Udseendet er det vigtigste For at nå de unge gælder det først og fremmest om at få gjort op med forestillingen om, at det er lækkert at være brun. Kolde facts om hud- og modermærkekræft er svære at forholde sig til for en teenager. – For de unge handler det om at se godt ud lige nu. Og lige nu er det in at være brun. De er meget optagede af deres udseende, og det med at blive ældre ligger meget langt ude i fremtiden, siger Anja Philip. Derfor prøver Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden i en nyligt opstartet kampagne at være med til at gøre det yt at være solariebrun – både fordi det er farligt, men også fordi det er latterligt, ser mærkeligt ud og er en temmelig snavset vane. Forbilleder, humor og direkte kontakt virker Ifølge Anja Philip skal der flere ting til for at få budskabet ud. – Noget af det, der gør indtryk er, når personer, de ser op til, siger, at det er skod at gå i solarium. At det er fuldstændig outdatet og lavstatus. Det er det budskab, vi har fået fotomodeller, stand up'ere og andre til at levere, siger Anja Philip. Og så er humor helt afgørende. Blandt andet er en film fra kampagnens egen profil på MySpace blevet vist ca. to millioner gange i 10 forskellige lande. Flest gange i USA og dernæst Danmark. I filmen, som kan findes under profilen 'Sluk solariet', bliver en letpåklædt kvinde godt mast i et solarium. I den mere seriøse ende er unge oplægsholdere, som tager ud på ungdomsuddannelserne og taler med de unge. Her har den første evaluering netop vist, at ca. en fjerdedel af de unge vælger at droppe solariet efter de unge solambassadørers besøg. Kilde: www.cancer.dk

Forrige artikelMobiler der stråler mindre

Næste artikelDin mandarin er fyldt med giftstoffer