Nyheder

Leg dig sund

27. juni 2022

Find ideer til sjove påskelege, der kan give den nødvendige motion.

Fysisk aktivitet og sund kost er forbundet med sundhed, mindre risiko for at udvikle overvægt og livsstilssygdomme. De officielle anbefalinger er på 30 minutters daglig fysisk aktivitet med moderat intensitet for voksne og 60 minutter for børn.

For at fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed anbefales fysisk aktivitet i 20-30 minutter med høj intensitet to gange ugentligt.

Bevægelse med moderat intensitet kan fx være:

  • husarbejde
  • havearbejde
  • gåture
  • cykelture
  • lege og boldspil

Bevægelse med høj intensitet kan fx være:

  • cykling i højt tempo
  • løb
  • forskellige konkurrenceidrætter

De officielle anbefalinger er minimums anbefalinger. Særligt børn vurderes at have gavn af at “overopfylde” anbefalingen om 60 minutter om dagen.

Børn og fysisk aktivitetMange vaner grundlægges tidligt i livet og følger med ind i voksenlivet. Det ser ud til i høj grad at være tilfældet, når det gælder fysisk aktivitet. Hvis kroppen bruges aktivt i barndommen, er det mere sandsynligt, at den også bliver det senere i livet.

Sammenhængen mellem fysisk inaktivitet og overvægt og mellem overvægt og en række livsstilssygdomme er også veldokumenteret. At livsstilssygdomme normalt først viser sig langt inde i voksenlivet gør ikke en tidlig indsats mindre vigtig. Samtidig er der flere positive effekter ved fysisk aktivitet i barndommen, som ikke direkte omhandler de fysiologiske aspekter.

Børn er normalt glade for leg og bevægelse. Efterhånden som de motoriske færdigheder udvikles og barnet lærer at gå og løbe, åbner der sig en række nye muligheder for fysisk udfoldelse og børnene udforsker i stigende grad omgivelserne.

Når børn leger udfordres og øves koordination og balance og der udvikles større kropsbevidsthed. Det kan have stor betydning for de sociale fællesskaber, som børn indgår i. Undersøgelser har vist, at børn, der har en veludviklet motorik, har lettere ved at skabe sociale relationer, har et godt selvværd og er populære blandt jævnaldrene. Bevægelser gennem legeaktiviteter og fysisk aktivitet ser altså ud til at bidrage til såvel børns fysiske som psykiske velbefindende.

PåskelegeDet er påske og det er forår og det udendørs liv lokker. Du får her et par ideer til udendørs lege som du kan lave i selskab med familie, venner og ikke mindst – børn:Kongens efterfølger i påskeudgaven kræver, at hver deltager har et hårdkogt æg eller lignende i en ske, som alt efter deltagernes motoriske færdigheder og ønsket sværhedsgrad bæres i hånden eller munden. Forreste deltager vælger en aktivitet somkan være at gå baglæns, dreje rundt, hoppe, kravle etc. De andre deltagere kopierer bevægelserne.Jorden brænder udføres også med hårdkogte æg og skeer. Vinderen kan være den der hurtigst gennemfører forhindringsbanen, den der er blevet “brændt” færrest gange eller den, der har tabt ægget færrest gange undervejs. Brug brædder på jorden som balance-bomme, hulahop-ringe, karklude eller lignende remedier til at bygge en sikker passage fra A til B.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Forrige artikelButikker vil ikke flytte slik fra børnehøjde

Næste artikelTag en pizza mod kræft