Livgivende hjælp til din lever

Af: Anette Harbech Olesen, forfatter og sundhedsdebattør på www.madforlivet.com

Foto: Sara Galbiati

En overbelastet lever kan påvirke dine kropslige systemer og organer negativt og bl.a. skabe fordøjelsesudfordringer og lavere immunforsvar. Derfor er det en god ide i perioder at give din lever omsorg og pleje.

Din lever mærker du givetvis ikke meget til, og alligevel arbejder den utrætteligt for dig i alle døgnets 24 timer. Leveren varetager et utal af vitale opgaver; blandt andet filtrerer den 500 liter blod i døgnet, indgår i fordøjelsen af din mad og fungerer som lager af visse næringsstoffer, ligesom den står for mange af kroppens vigtige afgiftningsprocesser.

Leveren er på alle måder et vitalt og vigtigt organ og kan derfor også fra tid til anden trænge til omsorg, omtanke og pleje.

Leveren er kroppens superhelt

Leveren er så vigtig for din sundhed, at den evner at gendanne sig selv, f.eks. hvis en del af den fjernes under en operation. Man kalder derfor også leveren for kroppens superhelt. Leveren er også næsten lige så hurtig som din tarm til at regenerere og danne nye celler.

For at hjælpe din fantastiske lever kan det betale sig i en periode at undlade at indtage de ting, som vi ved, belaster den. Det er for eksempel toksiner, alkohol, sukker, fastfood og dårlige fedtstoffer. Særligt indtag af alkohol kan skade leveren, og et kontinuerligt, højt alkoholindtag kan destruere mange vigtige leverceller. Blot tre til seks måneders ro og afholdenhed fra alkohol kan skabe bedre betingelser, så mange af de ødelagte celler kan gendannes. Du kan hjælpe din lever:

  1. Ved stille og roligt at reducere dit indtag af alkohol, sukker, fastfood, industrifremstillet og forarbejdet mad, raffinerede olier, hvidt brød og hvede.
  2. Ved at drikke 1 ½ -2 liter frisk og rent vand om dagen. Start hver dag med et glas rent, tempereret vand, tilsat lidt citron.
  3. Ved at lade årstidens økologiske broccoli, blomkål, hvidkål, rosenkål, avocado, vandmelon og asparges indgå i dagens måltider og supplere med leverstyrkende urter og rødder.

Urtepleje til din lever

Udover kål kan visse helt naturlige urter, krydderurter, rødder og grønsager styrke din lever og fremme udrensningen. Det er for eksempel:

  1. Artiskok
  2. Marietidsel
  3. Gurkemeje
  4. Mælkebøtte

Artiskok

Artiskok er i familie med tidselplanten, og blomstrende artiskokker ligner faktisk tidsler. De er rige på en lang række vitaminer, mineraler og leveropbyggende stoffer. Ekstrakt fra artiskok er blevet brugt i traditionel medicin i århundreder, særligt ved leversygdomme, problematikker med galdeblære og fordøjelse samt højt kolesterol. Den aktive ingrediens i artiskok hedder cynarin, og den højeste koncentration af dette stof findes i bladene. Artiskok hjælper ved produktion af galde, der har stor betydning for kroppens fordøjelse og anvendelse af fedtstoffer. Artiskokblade kan indtages hele i salater eller i form af et ekstrakt af leverstyrkende urtetinkturer som eksempelvis Heparon fra Allergica. Ved specifikke galdeproblematikker kan Resium eller artiskoksaft fra Schönenberger eventuelt anvendes.

Marietidsel

Marietidslen er også kendt som leverurt nummer et, og ekstrakt fra marietidsel er et veldokumenteret og effektivt middel ved svagheder i leveren. Studier har vist, at aktivstoffet i marietidsel – silymarin – bidrager til at opretholde en god leverfunktion og hjælper leveren i forbindelse med regeneration og øget afgiftning. Marietidselekstrakt kan indtages via urtetinkturet Heparon fra Allergica eller i form af Terra Nova’s Milk Thistle, der indeholder et frysetørret ekstrakt af frø fra marietidslen i kapselform.

Gurkemeje

Gurkemejerodens aktivstof curcurmin virker antiinflammatorisk, hukommelses- og humørfremmende. Desuden er curcurmin befordrende for leverfunktionen, særligt i forhold til reduktion af skadelige effekter ved fedtlever.

For effektivt at udnytte curcurmins mange gode egenskaber, skal der ofte store mængder til, og det kan være vanskeligt at spise sig til i tilstrækkelige mængder ved at spise selve gurkemejeroden. Det menes, at andelen af curcurmin i gurkemejerod er cirka 10%, men det kan variere afhængig af sorten, og hvor den er dyrket. Det er fint at supplere maden, smoothien eller juicen med frisk gurkemejerod, men for at opnå effektive resultater skal der et kvalitetskosttilskud til med et højt indhold af aktivt curcurmin.

Curcurmin, og dermed også gurkemeje, skal varmes op, for at aktivere curcurmins gode egenskaber. Det vil sige, at gurkemejen skal svitses på panden, koges med risene eller bages med bollerne, for at curcurminen kan optages i kroppen. Sort peber kan have samme effekt, så anvender du gurkemeje i en smoothie, så tilsæt lidt friskkværnet sort peber for at aktiverere curcurminen. Det er også grunden til, at kosttilskud med curcurmin er tilsat sort peber.
Ønsker du at tage et kosttilskud med curcurmin, så er Bidro’s Ledflex effektivt.

Mælkebøtte

Mælkebøtten omtales ofte som Fandens mælkebøtte, men faktisk er den næringsrige plantes officielle navn Taraxacum officinale. Mælkebøtte er i mange år blevet anvendt for sine blodsukkerstabiliserende, antioxidative og antiinflammatoriske egenskaber. Mælkebøtter er rige på en lang række bioaktive komponenter, der helt naturligt kan være en hjælp ved såvel inflammation som type 2-diabetes. Mælkebøtter har ligeledes et højt indhold af bitterstoffer, der kan have leverstyrkende egenskaber.

Planten er kendt for sit virkeligt høje indhold af gode næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Særligt de spæde mælkebøtteblade er sunde, og det er om foråret, koncentrationen af næringsstoffer er højest. Bladene kan let indgå i en forårssalat, ligesom du også kan blende dem og bruge dem i juice. Alle dele af mælkebøtten kan potentielt spises, men sørg for, at de mælkebøtter, du spiser, er usprøjtede. Ønsker du at supplere med et tilskud af mælkebøtteekstrakt, så er økologisk og fermenteret mælkebøttesaft fra Herrens Mark et godt valg. Det er af særdeles høj kvalitet og virkning.

Gode resultater

Mistrives din lever, så mistrives du som regel også. Leveren har betydning for så mange processer i kroppen, at du mærker, hvis den ikke fungerer optimalt. Den mad, du spiser, og den måde, du lever på, har ligesom indtaget af alkohol og toksiner stor betydning for leverens sundhed. Stress påvirker også leveren, og mange bliver overraskede over, hvor sart og sårbar leveren kan være. Leveren har ligesom resten af kroppens organer behov for ro og næringsrig mad. Ved leversygdom er de første tegn ofte øget inflammation. Det viser sig som øget cytokindannelse. En sund levevis, god økologisk mad, mindre sukker og alkohol samt tilskud af vitaminer og mineraler, eventuelt suppleret af ovenstående, kan mindske inflammationsgraden og styrke leversundheden på få måneder. Efter en periode med levervenlig mad, mindre sukker og alkohol og gode kosttilskud vil du også ofte opleve mere energi, klare øjne, større overblik, bedre nattesøvn og muligvis et vægttab.

Galdesten i leveren

De fleste mennesker har galdesten i leveren og i galdeblæren, også uden at de ved det. Galdesten i lever og galdeblære kan medføre galdestensanfald. Galdesten dannes ud fra kolesterol, og derfor kan det være en god ide at se på, hvad det egentlig er, der provokerer leveren til at danne kolesterol. Det kolesterol, du spiser fra eksempelvis æg og smør, udgør kun cirka 20 % af det kolesterol, der cirkulerer i blodet. Derimod udgør leverens egen kolesteroldannelse de resterende 80 %. Dårligt og ødelagt fedt – som alle former for margarine og raffineret olie, friture og lignende – kan provokere leveren til kolesteroldannelse. Men den helt store og ofte oversete synder er sukker, hvidt brød, pasta og sodavand. Tidligere troede man, at fedtet fra maden fremprovokerede galdestensanfald, men i dag ved vi, at sukker, søde sager, kaffe og alkohol ofte er større syndere. Så hold øje med, hvad der fremprovokerer eventuelle galdestensanfald, og udelad disse fødevarer. Urtetinkturen Resium har vist sig effektiv såvel forebyggende som ved anfald.

Opskrift på leverstyrkende Mælkebøtteshot

Lige nu pibler alt frem i haven – også ukrudtet. Drik dit ukrudt – du kan med stor fordel blende og lave juice med dine mælkebøtter, brændenælder eller skvalderkål. De er ikke bare sprængfyldt med levergavnlige bitterstoffer, de er også rige på blandt andet calcium, magnesium og det vigtige K2-vitamin. Lav et dagligt mælkebøtteshot og mærk, hvordan din krop næres, renses og trives.

Mælkebøtteshot til 1 person:

En stor håndfuld mælkebøtter (og/eller skvalderkål, grønkål, frisk spinat eller andet grønt)

1 skive citron eller lime

1 skive ananas

1/2 banan

vand

Det hele blendes grundigt og drikkes straks. Du kan tilsætte hvedegræsjuice og eventuelt isterninger for yderligere friskhed.

Har du ikke adgang til usprøjtede mælkebøtteblade, så kan du købe økologisk, fermenteret mælkebøttesaft fra Herrens Mark på Fyn.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*