Sind

Lyst og fornuft – få styr på vanerne

27. juni 2022

Følger du dine lyster, eller styrer fornuften dig? Uanset om du er en af dem, der hurtigt bliver grebet af stemningen – eller følger stramme planer for kost, motion, søvn – er det en god idé at blive bevidst om, hvornår du gør hvad og hvorfor? Få nogle tip til at få fuldt udbytte af dine udskejelser, så du nemmere kan holde igen, når det er det, du har sat dig for.

“Det er værst til fester, når jeg har fri om aftenen og i weekenden,” hører jeg mange sige, som kommer til mig bl.a. for at få bedre styr på f.eks. spisevanerne. Og hvor er det trist. For det burde jo være, når vi har fri og skal more os, at det er bedst. At etablere en holdbar livsstil handler jo ikke bare om at slå sig selv over fingrene hele tiden, men også om at nyde tilværelsen.

Kunsten består i at finde balancen.

Vi vil belønnes

Når vi beslutter os for at komme i bedre form, holde op med at ryge, få styr på søvnen eller tabe nogle kilo (måske mange), er vi jo nødt til at leve imens. Så snart vi gør det til en “kur”, gør vi det til en undtagelsestilstand. Det ved underbevidstheden godt, og det er derfor, vi har en tendens til at falde i, når vi er “ovre” kuren, ikke har røget i en måned, har nået de 5 km, er kommet op på 600 g frugt/grønt om dagen osv.

Når vi har presset eller tøjlet os selv i en periode, forventer vi ubevidst en belønning. Dette er måske den mest basale regel i vores eget regnskab mellem fornuft og lyst. Og det er dette regnskab, der skal nuanceres og gøres mere bevidst – for at vi kan opnå varige resultater og stadig føle, at vi lever livet.

Enhver trang er udtryk for et behov

Bag balancen mellem lyst og fornuft ligger også et andet forhold, som er afgørende for enhver adfærd: Enhver trang er udtryk for et berettiget behov. Det vil sige, at når du har et udækket behov, vil der opstå en trang. Hvis vi f.eks. er dehydrerede, bliver vi tørstige.

Der, hvor kæden hopper af, er, når behovet kobler sig til en trang, der reelt ikke har noget med behovet at gøre – og derfor ikke kan dække behovet og slukke trangen effektivt. Eksempelvis: Er du rastløs, nervøs, ked af det eller bare keder dig – og enten kaster dig over kagedåsen (selv om du gerne vil tabe dig) eller stormer af sted på den ene maraton efter den anden (på trods af værkende knæ og hofter) – så vil behovet forblive uløst på sigt.

“Hvad spiser du på?”

Hvis du vil etablere en holdbar tilværelse, hvor du henholdsvis yder og nyder, når tiden er til det, er du nødt til at kigge på de bagvedliggende behov. Det kan være, at du kan disciplinere dig selv ind i et “sundt” mønster, og du vil kunne rose dig selv for det, men du vil aldrig rigtig opnå anerkendelsen af dig selv og tilfredsstillelsen af dine inderste behov (for f.eks. opmærksomhed, omsorg, udfordringer, udvikling, indflydelse osv.).

Når vi taler om “skæve” spisemønstre (for mange snacks og for få regulære måltider eller for meget sødt, salt eller fedt og for lidt ernæringsbalanceret kost), tager jeg derfor som terapeut ofte udgangspunkt i spørgsmålet: “Hvad spiser du på?” – Hvad ligger bag din trang, hvilket behov er det reelt, du forsøger at slukke?

Fold dig ud

Når du bliver klar over hvilke behov, der ligger bag din trang, kan du lige så stille begynde at arbejde på at ændre de store linjer. Det kan være, at du har et udækket behov for at udtrykke dig og være kreativ (frem for at drikke rødvin og tage en smøg). Det kan være, at du har en trang til fordybelse og læring (frem for dagens avis, linje for linje – og den ene tv-avis efter den anden). Eller du har måske en forsigtig drøm om egen virksomhed (i stedet for eller parallelt med lønmodtagerjobbet) eller et liv fuldt af meningsfuldt, socialt arbejde, hvor du gør en masse mennesker glade (frem for unødvendigt, omhyggelig rengøring og havearbejde, uge efter uge).

Det handler om, at alle sider i dig skal foldes ud, for at du kommer i balance. Lukker du ned, er du hele tiden i fare for at kanalisere dine udækkede behov over i en kompenserende trang og vane!

Hvis du f.eks. er en af dem, der har metervis af “Gør dig selv sund”-bøger, som du enten aldrig har læst (færdigt) eller ikke har brugt særligt længe – og du måske bliver ved med at købe flere – så skal du frem for alt til at kigge på de store linjer.

Resultater, der holder

Hvis du tager denne forandringsproces alvorligt, skaber du et reelt grundlag for at få det fulde udbytte af din indsats på de små linjer, altså ændringen af de konkrete levevaner.

Når vi vil lægge livsstilen om, er der masser af gode og relevante tilbud at benytte sig af, f.eks. rygeafvænningskurser, kostvejledning, motionshold osv. Fordelen ved disse aktiviteter er, at du efter et (overskueligt) stykke tid opnår nogle af de konkrete resultater, du ønsker. Men som nævnt, vil vi have vores belønning, så derfor risikerer vi at falde i på sigt. Du kan forestille dig en vægt med to skåle: en skål for lyst, en skål for fornuft. I dit hoved SKAL disse to skåle altid balancere. Der er ingen vej udenom. Men hvordan får vi så resultaterne til at holde?

At nyde nydelsen

Hvis du skal have en reel chance for at fastholde den gode levestil, skal du tillade nydelsen at fylde lige så meget. “Jamen, så tager jeg jo det hele på igen!”, har jeg hørt rigtigt mange sige. Tricket består i ikke at tænke i mængder, men i opmærksomhed. Hvis du giver din nydelse lige så stor opmærksomhed som dine fornuftige vaner, så går nydelsen ind på måltavlen med fulde point, og skålene kommer i balance. Forestil dig bare, at du køber en kage og bruger en time på at nyde den – først ved at lade den stå på tallerkenen, sætte lys på bordet, sætte den rette musik på – akkurat ligesom du bruger en time på at motionere i centret…

Skab et nydelsesrum, hvor alle dine sanser bliver mættet: Duften, synet, smagen (i små bidder, med pauser mellem). En vanvittig tanke? Jamen, forsøg så at huske bare lidt af nydelsen ved dit seneste stykke chokolade, glas rødvin osv. Det er lidt sløret, eller…? Eller hvis du er en af de overfornuftige – forsøg at finde nydelsen ved din sidste afslapningsweekend, hvor du tillod dig ikke at arbejde, løbe, gøre rent, ordne have. Væk?

Balance kræver bevidsthed

Når du nyder ubevidst, spilder du din nydelse. Du hælder så at sige ved siden af vægtskålen, fordi du har travlt med alt muligt andet samtidigt – og måske endda skynder dig, fordi du egentlig har dårlig samvittighed over det. Skal du synde, så gør det ordentligt! Og opdager du, at du ikke kan nyde nydelsen – hvad enten det handler om lækker vin og mad eller fri fra arbejde, pligter og motionsmani, så må du altså i gang med at se på, hvad det er, du egentlig har behov for…

Det hele handler om at være bevidst om, hvad du gør og hvorfor. Uanset om du overmotionerer eller overspiser, må du samle billedet: Ingen fornuft eller disciplin kan gøre dit liv komplet – lysten skal være der. Ingen ukontrollabel trang eller vane kan ændres uden at se på, hvilket reelt behov den forsøger at dække (over). Lyst og fornuft er to sider af samme mønt.

Forrige artikelGør pc’en lidt grønnere

Næste artikelStenalder-frokost