Et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og dagligvarekæden Kvickly skal øge det økologiske salg i butikkerne.
Større udvalg, flere tilbud, mere markedsføring og bedre uddannelse af medarbejderne skal øge omsætningen af økologi i Kvickly med over 100 millioner kr. i år. Økologiske producenter har svært ved at følge med.
Et storstilet samarbejde mellem Økologisk Landsforening og dagligvarekæden Kvickly skal øge det samlede, økologiske salg i butikkerne med 30 pct. eller over 100 mio. kr.
”Efterspørgslen efter økologiske varer er steget markant de senste tre-fire år, og samtidig er der også kommet en forbedret kvalitet på økologiske fødevarer,” siger direktør Paul Holmbeck fra Økologisk Landsforening. Han nævner bl.a. kødpålæg, som nu fås i større variation og bedre kvalitet end tidligere.
Stor interesse for økologi Ifølge Dansk Landbrug er efterspørgslen efter økologiske varer steget så kraftigt i både udlandet og Danmark, at der samtidig er behov for at omlægge mindst 10.000 ha om året frem til foreløbig 2015. Ellers kan de økologiske producenter simpelthen ikke følge med.
“Den meget store efterspørgsel efter stort set alle typer økologiske produkter giver danske landmænd en enestående mulighed for at omlægge til økologi på et tidspunkt, hvor markedet betaler høje priser, og der ydes tilskud til omlægning af produktionen,” skriver Landscentret (www.lr.dk).
Fordobling af økologiske tilbud Fremstødet hos Kvickly betyder, at varehusene fordobler deres udvalg af økologiske varer og samler dem i særlige afdelinger, så de er lettere af finde. Samtidig uddanner Kvickly sine medarbejdere i økologi.
“Det er et markant initiativ fra Kvickly, som kommer både de kvalitetsbevidste forbrugere og miljøet til gavn. Samtidig er Kvicklys langsigtede engagement i salg af økologiske varer et vigtigt signal til de landmænd, der her og nu overvejer omlægning til økologi,” fortsætter Paul Holmbeck, Økologisk Landsforening.
”Det specielle ved dette fremstød i Kvickly er dels det meget grundige forarbejde, der er gjort sammen med Økologisk Landsforening, dels det lange perspektiv. Dette er en langsigtet strategisk satsning, der skal gøre Kvickly til forbrugernes valg nummer 1 blandt store butikker. Og vi har lyttet til kundernes ønsker til økologien: Flere varer, flere tilbud og lettere tilgængelighed,” siger miljøchef Katrine Milman, Kvickly.
Kilde: Jyllandsposten.
Forrige artikelFolk med ringe uddannelse er oftere indlagt
Næste artikelForældre forlanger diagnoser på raske børn