Er melatonin en løsning eller bør søvnløse tilbydes terapi? - Naturli

Melatonin eller ej: Drag sundt til drømmeland

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Sidste uge kom det frem, at flere unge tager melatonin mod søvnbesvær. Melatonin er et naturligt stof, som kroppen også selv producerer, men brugen har alligevel vakt bekymring, og faktisk er der evidens for, at pille-fri behandlinger er mindst ligeså virksomme. 

Søvn. Det burde være så let, men for mange er det en kamp. Tanker forstyrrer. Kroppen er i uro. Måske føles alt, som det skal, men timerne går, og ideen om søvn forbliver en fjern drøm. Søvnproblemer kan have mange ansigter, men fælles for dem er, at de giver render under øjnene og en uoplagt krop og sind.

Enkelte nætter med dårlig søvn kan ramme alle, men når en nat bliver en uge og en uge til en måned, bliver søvnløsheden et problem. Melatonin bliver en løsning. Stoffet findes naturligt i kroppen, og man tilfører derfor ikke kroppen noget, den ikke kender. Bekymringen blandt fagpersoner er, at vi ikke kender virkningerne ved brug i længere tid. Anders Beich, formand for dansk selskab for almen medicin, siger:

– Jeg ved ikke, om jeg er bekymret for brugen, for vi har ikke noget viden, som siger, at vi skal være det, men man kan være bekymret for det, vi ikke ved.

Men der er findes også andre måder at komme de søvnløse nætter til livs.

Medicin uden at åbne pilleglasset

Den nyeste anbefaling fra det Europæiske selskab for forskning i Søvnmedicin er faktisk, at man skal afprøve kognitiv adfærdsterapi, inden man tyr til nogen form for piller. Den behandling arbejder Torben Jager Petersen, søvnspecialist og leder af Scansleep, med.

Han forklarer, at langt de fleste af deres patienter lider af det, han kalder almindelige søvnforstyrrelser, som ikke har en fysiologisk oprindelse.

– Vi starter med at finde ud af, hvad det er for en søvnforstyrrelse, vi har med at gøre, og så behandler vi med adfærdsmedicin, hvor medicinen er et søvnforløb, siger Torben. Han forklarer, at der er stor evidens for, at kognitiv adfærdsterapi, som behandling, virker.

Faktisk har mange af hans patienter tidligere prøvet forskellige former for medicin – som melatonin eller køresygepiller – uden held.

Langt de fleste har også været igennem de gængse søvnråd, der blandt andet handler om den rigtige temperatur i soveværelset og at undgå koffein for sent på dagen, men igen uden succes. Nogle har også taget naturpræparater – det kan være baldrian, humle eller kamille, som har en døsende virkning – og heller ikke det kunne få søvnen til at snige sig frem i mørket.

Torben Jager Petersen anerkender søvnrådene, og at der kan være løsninger at finde i naturen.

– Søvnrådene kan hjælpe i en kort periode, hvor man er ustabil i søvnen på grund af stress, kærestesorger eller på andre måder påvirket af det levede liv.

Politikerne skal vågne op

Søvnproblemer rammer – desværre – rigtig mange danskere. Unge som gamle. Og det er vigtigt at få den rigtige behandling i rette tide. Anders Beich anerkender, at medicin måske ikke er den bedste løsning, men mener, at det er den mindst dårlige, vi har, med de ressourcer, der er givet.

– Jeg er helt enig i, at terapi kan afprøves. Problemet er, at terapi ofte kræver en indsats af personen selv – måske skal de søge økonomisk hjælp, og der kan være ventetid. Hvis vi vil fra medicinen, skal regeringen stille ressourcer til rådighed, så det kan lade sig gøre for patienterne, siger han.

Det er Torben Jager Petersen helt enig i. Han forklarer, at der mangler et behandlingstilbud til folk med søvnproblemer, så de kan blive behandlet med terapi uden at skulle vente uforholdsmæssigt længe.

– Det er ikke alle, der har råd til at komme i behandling hos os, og ellers kan de kun komme til behandling i Odense, hvor ventetiden er omkring et år. Man snakker meget om, at søvnproblemer er farligt, men man gør ikke noget ved det, siger Torben Jager Petersen.

3 kommentarer

  • Gabriella Liisberg siger:

    Hej, min erfaring med søvnløshed er, at man tager en 3-trins raket, i form af 2 MegaBstress sammen med 2 calcium magnesium ca kl 17.00, et par timer senere, 3 Trypton’at og igen ca en time inden sengetid, 2-3 baldrianpiller. Disse udmærkede midler gør, at man stille og roligt slapper af efter dagens stress, og både krop og hjerne bliver indstillet på søvn og ro. Ovennævnte piller er fuldstændig uskadelige og naturlige. Ingen kemi! Bh Gabriella

  • Lise Ingwersen siger:

    Undertegnede har med glæde brugt Melatonin fra før årtusindskiftet, da det ellers er umuligt for mig at sove og søvnen bliver bedre, end med sovemedicin eller indslumringspiller, men det er nok meget individuelt som så meget andet!
    Venligst Lise.

  • Eya siger:

    En god lang rask gåtur med vovserne ca. en time før sengetid, samt masser af frisk luft i soveværelset, er en god løsning hos os.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *