Skøn

Mere end blot en bikinikur

27. juni 2022

Tror du på, at skønhed kommer indefra? Så læs med om det nye koncept Powerhouse Life Design, fem uger med fokus på fysisk træning, mental hovedrengøring og livsstilsændringer med coaching som den røde tråd. Naturli har testet det holistiske skønhedsboost, der ud over en kernesund udstråling også skubber til bikiniformen.

 
Grunden til, at jeg overhovedet overvejer at dedikere fem uger af mit liv på endnu en opskrift på at komme i bikini-top-form er, at Powerhouse Life Design (PLD) gemmer på så meget mere under overfladen end netop det. Derudover har jeg prøvet en times Cardio Pilates hos ophavskvinden, Noël Winkelmann hos Powerhouse Pilates i Hellerup. Og hun ved, hvad hun taler om, på den der helt ærlige, nede på jorden-agtige måde. At hele forløbet foregår online, er et absolut plus for mig, så kan jeg nemlig få det integreret i min hverdag, uden at logistikken går i hårdknude. Og allerede hér er jeg et skridt nærmere succes.

Hvad handler PLD om?

Det handler om dig. Og dit liv. Og lysten til at ændre det. PLD kræver nødvendigvis også, at du finder bare en flig af selvdisciplin og dedikation frem fra gemmerne. Men bare rolig, hvis jeg kan, så kan du helt sikkert også. Tro mig.

– I forløbet snakker vi kost og træning, men 80 pct. handler om overbevisninger, mindset og mindfullness-teknikker. Derfor er forløbet baseret på en omfattende manual om kost og træning, og ikke mindst myterne om disse. Du modtager hver uge et nyt 30 min. træningsprogram, opskriftsforslag og praktiske råd, samt ugens coachende artikel (som også kommer i videoform) om ugens tema, f.eks.: “Kunsten at skabe gode vaner der holder”, fortæller Noël Winkelmann.

Hun har en baggrund som afspændingspædagog og pilates-instruktør. Og så har hun selv gået den vej, hun “prædiker”; hun har tabt både 20 kg og et ton af negative overbevisninger om sig selv, sin krop, sit værd – og måske netop derfor både mærkes og føles materialet og forløbet så troværdigt.

– Vi kan opnå spændende resultater på få uger, men de virkelig sundhedsmæssige bonusser får du ved at opretholde de gode vaner og rutiner i dit liv fremover. Det handler altså om de små skridt på den lange bane.

– Så stillet over for mirakelkure og fantastiske løsninger, spørg altid dig selv: Hvordan vil jeg opretholde resultatet, efter at kuren er overstået? Det er summen af de gode (og dårlige!) vaner, der afgører, hvordan din krop – og dit liv i det hele taget – ser ud i dag og i fremtiden. Så medmindre du kun forventer at blive her på jorden en måneds tid endnu, vil det være en rigtig god idé at tage kikkerten frem og kigge et stykke længere frem end blot 2-4 uger efter dine drømmeresultater.

Træning skal virke i lang tid

– Kroppen er ikke en bankkonto, hvor forbrændingen udelukkende kan gøres op i “kalorier ind” minus “kalorier ud”, fortæller Noël.

– Kroppen er snarere et komplekst kemilaboratorium, hvor mange faktorer – herunder hormonelle påvirkninger – afgør, hvor meget, eller hvor lidt, vi omsætter.

Hvis du ønsker at få det optimale ud af den tid og energi, som du bruger på træning, kræver det altså, at du er opmærksom på, hvad den specifikke træningsform, som du har valgt at dyrke, har af fordele og ikke mindst mangler. Er du feks. nødt til at supplere to træningsformer med hinanden for at få det optimale udbytte af din træningsindsats?

– Og så er det på tide, at vores vægttabsteorier bliver bragt ud af den mørke middelalder, hvor kropsvægt i kilo og kalorietælling som de vigtigste parametre forhindrer os i at få kastet lys over den vigtige sammenhæng mellem træningsintensitet, hormoner og stofskifte, der giver et effektivt vægttab.

Faktisk er det sådan, at vores sukkerdepoter tømmes under høj-intensitetstræning (også kaldet HIIT), og at vi efterfølgende tærer på vores fedtdepoter for at restituere kroppen og genopbygge sukkerreserverne.

Træning, der tærer på dine fedtdepoter – frem for din tid og din tålmodighed – skal være intens nok til at sætte en såkaldt After Burn-effekt (forbrænding af fedt efter endt træning) i gang. Der er mange måder, hvorpå du kan generere denne effekt, men ingen af disse involverer lav-intensitetstræning, hvor du kun træner på 60-70 pct. af din maksimale puls over længere tid.

Cardio Pilates (en Pilates form som Noël er designeren af) er således et hit – en optimal kombination af styrketræning og sved på panden, der øger deltagernes fedtforbrænding i mange timer efter træningen samtidig med, at der opbygges muskelmasse, fasthed og form.

Min tur igennem Powerhouse Life Design

Min motivation for at starte på PLD (Powerhouse Life Design) var at flade min sundhedskurve ud. Jeg spiser ekstremt sundt i nogle perioder, og mindre sundt i andre, og det vil jeg gerne have mere stabilt. Der ud over spiser jeg meget på følelser. Og så træner jeg meget (5-6 gange om ugen). Jeg har længe haft lyst til et “eftersyn”: Tænk hvis jeg kunne yde mindre og få større effekt?

Du får derfor min helt egen PLD-dagbog her:

Uge 1

Har lavet programmet for i dag, sagt ugens positive mantra højt for mig selv i 1 minut, spist som anbefalet, og jeg har det fantastisk i min krop! Egentlig er der ikke den store forskel i forhold til, hvad jeg plejer at spise, faktisk skal jeg spise mere, end jeg plejer, for at følge anvisningerne! Måske er det derfor, jeg har det godt, selv om jeg har sovet alt for lidt i nat. Jeg synes, jeg var i god form allerede inden, men jeg kan godt mærke, at træningsvideoen får fat i musklerne på en helt anden made.

Det gode råd:

Når du indfører nye vaner, skal du sørge for, at dine nye vaner også giver nydelse, ellers bliver du let overmandet af overspringshandlinger. Nye vaner uden nydelse ryger i vasken på et eller andet tidspunkt (når selvdisciplinen tager et hvil)! Den kender jeg kun alt for godt.

Uge 2

Jeg er begyndt at gå uden min “opstrammende” bodystocking! Bare sådan lige pludselig, og endda uden at tænke over det. Og så er jeg begyndt at drikke 2 liter vand om dagen. Der er selvfølgelig ikke noget nyt i, at vand er vigtigt, men det er rart at blive mindet om det igen. Og selvfølgelig giver det mening både at vande mig selv og få skiftet vandet i “akvariet” ud.

Træningen for uge to bider sig godt fast i lårbasser, balder og mit såkaldte powerhouse. Puuhaa, men dejligt.

Noël fortæller, at 99 pct. af alle mennesker spiser “på følelser”. At spise på følelser handler om, at man spiser for enten at undgå at mærke følelser, for at forstærke følelser eller for at dulme følelser. For de fleste mennesker handler det slet ikke om hvad, hvordan og hvornår de spiser, men hvorfor de spiser!

Hvis du ønsker et varigt vægttab, så handler det ikke om at sulte dig selv. Tværtimod. Det handler om at få øjnene op for, hvordan du kan nære dig selv – på alle planer. Og det forudsætter, at du begynder at lytte til dig selv.

Det gode råd:

Drop multitasking. GØR KUN 1 TING AD GANGEN! Anerkend mig selv for 1 ting hver aften.

Uge 3

Kan se, at der er “smeltet” noget fedt væk fra ryggen. Helt seriøst! Til gengæld har jeg ikke fået drukket vand nok. Gad vide om der er en sammenhæng mellem de dage, hvor jeg får væske nok, og ikke har negativt fokus på mad, og de dage, hvor jeg ikke får drukket nok, og så ender med at spise for meget/forkert senere på dagen? Jeg tror det faktisk.

Noël fortæller om mindfulness: “En af grundholdningerne inden for mindfulness er tillid. Tillid handler om at udvikle en grundlæggende tillid til os selv. Gennem anerkendelse af vores egne tanker, følelser og kropsfornemmelser når vi ind til svarene dybt inde i os selv i stedet for altid at finde løsninger og svar uden for os selv (hos feks. eksperter, lærere, andre autoriteter, familie, venner etc). Mindfulness skaber således en unik mulighed for personlig udvikling, vækst og forvandling.”

Og så lærer jeg, at mindfulness øger samarbejdet mellem de to hjernehalvdele OG lapper huller i hjernen (de huller som stresshormonet kortisol laver i Hippocampus ved lang tids stress, begynder simpelthen at lappe sig selv!). Mere mindfulness, tak.

Uge 4

Ooop ad bakke. Min krop gør en seriøs indsats for at få lov til at holde fast i gamle vaner, bl.a. ved at blive syg. Jeg tror på, at såvel affaldstoffer og et generelt negativt selvbillede “lagrer” sig i fedtcellerne (hvor de er gemt af vejen, og således udgør en mindre sundhedsrisiko for resten af kroppen). Derfor giver det god mening, at jeg lige nu kæmper med det, der har været indespærret i takt med, at min fedtprocent daler. Jeg kapitulerer, går un-plugged og tilbringer et par dage i sengen.

I øvrigt interessant at observere, at hvor jeg tidligere ville have tænkt: “Nu er det hele spildt, jeg må starte forfra med Uge 1”, så beslutter jeg mig nemt for at gentage Uge 4 i næste uge. Dejligt med fleksibiliteten i forløbet, og at jeg endnu engang kan udnytte fordelen af at tilpasse det MIN hverdag.

Uge 5

Sidste uge. Gys. Nu går det lige så godt… Heldigvis har jeg jo stadig træningsvideoerne, som jeg efter uge 5 frit kan vælge imellem. Og jeg er blevet stor fan af Cardio Pilates. Faktisk har jeg ikke været i fitnesscentret en eneste gang under hele forløbet. Og træningen har givet pote. Jeg har tabt de famøse to kg, der er så svære at tabe. Min fedtprocent er faldet med 2 pct. og min muskelmasse er steget med et kg. Og jeg trives. Stortrives, både med træningsformen, fleksibiliteten og livsstilsændringerne… og bikiniformen.

Set i bakspejlet

Hvis du kommer med bare den mindste smule nysgerrighed og ønsket om at komme op af sofaen, så er LifeDesign en absolut værdig makker til at få dig op i gear (på den gode måde), finde vejen ind til dig selv OG få toptunet din krop. Lidt ligesom et super-duper bileftersyn kombineret med en opgradering til nyeste styresystem OG en samtidig ombetrækning af sæderne (ikke at forveksle med at smide den gamle bil til skrot og købe en ny).

Med PLD bliver du også kigget efter i krogene: ud over ugentlige kostguider og træningsvideoer, kommer dine ubevidste overbevisninger (der dagligt tager dig ved næsen og trækker dig rundt i manegen) grundigt under lup. Netop derfor er forløbet meget mere end “bare” endnu en kur med kost og motion i fokus.

Helt konkret har jeg, efter fem uger:

– Meldt mig ud af fitnesscentret.

– Fået “opstrammet” mit naturlige muskelkorset, indefra og ud, så væk med opstrammende undertøj.

– Fået udfladet min sundhedskurve, så jeg dels spiser mere, og mere sundt jævnt fordelt.

– Kommet af med begyndende eksem på albuen.

– Fået den fineste naturlige glød i huden, såvel i ansigtet som på kroppen, mere ensartet (både at se på og røre ved).

– Tabt to kilo, reduceret min fedtprocent med 2 pct. og øget min muskelmasse med et kilo.

Bedst af alt er dog, at jeg har fået en værktøjskasse, jeg kan bruge løs af resten af livet, altid lige ved hånden og garanteret effektiv. Som bonus har jeg fået mere fritid; træner faktisk tre timer mindre om ugen, bedre økonomi; har meldt mig ud af fitnesscentret og fået mere overskud (vågner veludhvilet efter 6,5 timer mod normalt 8,5 timer). Så samlet set må jeg sige, at de kr. 995,-, som hele forløbet koster + de fem ugers selvdisciplin, jeg skulle mobilisere, er mere end godt givet ud, de føles lige præcis som den langsigtede investering Noël snakker om. Ikke mindst i skønhedens tegn.

 

Om Noël Winkelmann

Noël er afspændingspædagog og har beskæftiget sig med krop og sundhed gennem de seneste 20 år. Hun har undervist i mange forskellige stilarter inden for fitness, personlig træning og rehabilitering, men har siden 2002 specialiseret sig i Pilatesmetoden – kendt for dens dokumenterede, effektive og målrettede resultater.

Noël har siden 2004 udgivet fire Pilates-dvd’er og været kursusudvikler og underviser på en dansk Pilatesuddannelse og diverse Pilateskurser – bl.a. på Nike Convention.

Powerhouse Life Design er resultatet af de erfaringer, som Noël har gjort sig gennem hundredevis af arbejdstimer med kvinder, der ønsker at lave deres krop om – og ikke mindst Noëls egne personlige erfaringer med et vægttab på 20 kg.

Forrige artikelGuldbrød med cider

Næste artikelDiagnosen skygger for mennesket bag