Danskerne skal kunne vælge økologisk mad på restauranter, hospitaler, skoler og andre institutioner. Derfor støtter Fødevareministeriet en ny stor satsning, som skal skabe større valgfrihed for forbrugerne. Økologisk Landsforening glæder sig til at skabe fornyelse i madtilbuddene via økologien.
Danskerne har verdensrekord i indkøb af økologiske varer til deres private husholdninger. Nu skal det også være nemmere at få økologiske måltider, når man spiser udenfor hjemmet. I dag er der kun tre procent økologiske varer i den såkaldte foodservice-sektor, der omfatter hoteller, restauranter, kantiner, hospitaler, plejehjem, skoler og andre institutioner samt tog og fly. ”Vi ved, at forbrugerne gerne vil spise økologisk – og det skal de også have mulighed for at kunne vælge, når de er på restaurant, hospital eller i skole. Foodservice-sektoren har de senere år vist en stigende interesse for økologiske varer.”, siger fødevareminister Eva Kjer Hansen. Fødevareministeriet har netop givet et tilskud på 6,8 millioner kroner til et rejsehold, der de næste tre år skal skabe en større økologisk afsætning inden for foodservice. Målet er at fordoble den økologiske omsætning i sektoren, så den i 2012 udgør mindst 1 milliard kroner. Rejseholdet skal rådgive økologiske producenter om, hvordan de kan målrette og tilpasse deres udbud af økologiske varer til foodservice-sektorens behov. Bag rejseholdet står Producentorganisationen Økosalg og Oplysning, som består af Arla, Thise, Friland, Naturmælk og Urtekram. Konsulentbistanden ydes af Økologisk Landsforening. ”På samme måde som de økologiske varer i de senere år har bidraget med at skabe fornyelse i dagligvarehandlens samlede fødevareudbud med gode håndværksmæssige kvaliteter, gamle sorter, egnsspecialiteter, nye spændende produkter og mere velsmagende produkter, så skal de økologiske varer også være med til at skabe et løft indenfor foodservice sektoren,” siger markedschef i Økologisk Landsforening Henrik Hindborg og fortsætter: ”Markedsafdelingen i Økologisk Landsforening er lykkedes med at samle de økologiske virksomheder i et tæt samarbejde med dagligvarehandlen, og har gennem markedsinnovation etableret en unik og stærk afsætningsplatform for økologiske varer i dagligvarehandlen. Den samme tilgang kan anvendes indenfor foodservice området, og opbakningen fra Fødevareministeriet gør det muligt.” Midlerne til ordningen kommer fra Landdistriktsprogrammet, som finansieres af Danmark og EU i fællesskab.
Forrige artikelBegrænset effekt af homøopati mod bivirkninger
Næste artikelCykling – sund, miljøvenlig og billig transport