Nyheder

Misundelig? Så find det, du mangler

27. juni 2022

Mange af os kan ikke sige os helt fri for at blive misundelige, når det går rigtig godt for de andre – også selvom vi rent faktisk under dem det.

Når kollegaen jubler over en – i øvrigt velfortjent – lønforhøjelse, når naboen igen har fået ny bil, eller veninden har fået den skønneste og nemmeste baby, så kan det være svært altid at glæde sig 100 pct. på sine succesfulde omgivelsers vegne.

At være misundelig er ikke et kønt syn. Så det er nok også derfor, at de færreste af os vil indrømme det – måske ikke en gang over for os selv. Men du vil have godt i at tage fat i følelsen, for det at være misundelig kan fortælle dig noget værdifuldt.

Misundelig af manglerne

Når dine omgivelsers succes får den kedelige reaktion frem, er det højst sandsynligt , fordi du ser manglerne i dit eget liv. Det er sjældent, fordi du ikke under veninden eller naboen held, lykke og lækre sager, men mere fordi du måske selv savner det.

Når du bliver misundelig, er det fordi du sammenligner dig selv med andre – det gør vi alle – både bevidst og ubevidst. Dine egne mangler bliver tydelige – måske er din bil gammel, børnene er slet ikke lette, og du synes da også, at du har fortjent en lønforhøjelse. Og så er det pludselig lidt sværere at glæde sig på andres vegne.

Men hvis du lærer at bruge disse sammenligninger konstruktivt, så kan din misundelse ifølge psykoterapeut Charlotte Lundgren sagtens være med til at udvikle dit liv. Til magasinet Psykologi giver hun følgende råd:

Misundelig af sammenligninger

Brug dine sammenligninger på en positiv måde. Bliv bevidst om, hvad du tænker og føler, når du sammenligner dig selv med andre.

– Når du bliver misundelig, så se på, hvad du savner hos dig selv.

– Det er ikke andre menneskers skyld, hvis du ikke er lykkelig. Tag ansvar for dit eget liv.

– Hvad er det egentlig, du ønsker? Mærk efter og sæt mål for dig selv.

– Når du bliver misundelig, så er det en anledning til at blive nysgerrig – stil spørgsmål til den, du sammenligner dig med. ”Hvordan fik de råd”, ”Hvad sagde de til chefen” – måske kan du bruge deres tricks med samme gode resultat?

– Hvis et ønske er vigtigt for dig, kan du måske kopiere løs fra dine venner, familie og netværk. Så hold øje med, hvordan de gør.

– Er der forhindringer? Hvad holder dig tilbage? Hvorfor har du ikke allerede det, du mangler? Bliv bevidst om, hvad der holder dig tilbage.

– Hvis du lider af stærkt mindreværd overfor andre, og måske slet ikke synes, at du fortjener at klare dig bedre, så søg evt. hjælp hos en professionel.

Rig eller misundelig?

Det ene udelukker ikke det andet. Faktisk mener Charlotte Lundgren ikke, at man behøver være rig og have det hele, for at opnå en følelse af tilstrækkelighed, der kan forhindre, at man bliver misundelig.

– Føler man f.eks. misundelse, når man møder et menneske, der ejer en luksusyacht, er det ikke nødvendigvis en luksusyacht, man savner, men det yachten symboliserer, siger hun.

Det er med andre ord den følelse eller oplevelse, som man forestiller sig, der hører til luksusyachten, man kan savne og dermed blive misundelig over. Og den følelse kan du få på mange andre måder end ved at have en masse penge. Så Charlotte Lundgren opfordrer til, at du finder ud af, hvorfor du bliver misundelig – og hvad du savner i dit liv.

Kilde: Psykologi (Oprettet den 13. december 2010)

Forrige artikelFiskeolie kan hjælpe kræftpatienter

Næste artikelKarry kan hjælpe hjernen