Krop

Løb – også i mørke!

27. juni 2022

Kan mørkets frembrud afholde dig i at løbe udenfor? Er du ligefrem én af dem, der notorisk og kategorisk afviser mørkeløb? Der kan være mange årsager til, at mørket bliver en motionsbarriere, men de kan løses og til stor glæde, for løb i mørke kan bidrage til fantastiske løbeoplevelser.

– Nybegyndere stiller sig ofte tilfreds med at løbe på oplyste stier. De fleste løber bare rundt iført refleksvest på de oplyste veje, og det er synd, siger Dorte Dahl, idrætskonsulent i DGI. Hun var i 15 år på det danske orienteringslandshold. Et landshold, hun i dag har skiftet ud med ultratrail, der er løb på typisk over 50 km i de kuperede trailspor, hvor man netop ofte løber i mørke.

Hun definerer pandelampen som den afgørende faktor for sikker motion i mørke. Du kan ikke alene selv se vejen foran dig blive oplyst. Bilister, buschauffører, lastbilchauffører, cyklister og fodgængere – ingen er i tvivl om, at de nærmer sig noget, der kræver opmærksomhed. Du er heller ikke selv i tvivl om, at du kan ses, og det har en afgørende betydning for din tryghedsfølelse. Man skal selvfølgelig stadig huske sine reflekser og gerne rigeligt af dem. Er man uheldig, kan lampen også løbe tør for batteri.

Varierer og optimerer træningen

Med en pandelampe og mod på trailløb, er du ikke begrænset af mørke, når du planlægger din træning og rute. Du kan pludselig løbe på selv de smalle, ofte smattede og udfordrende mountainbike (MTB)-spor i skoven. Variation giver motivation, der er afgørende for, at ens motion bliver vedvarende – og nyt grej øger også morskaben. Det kan også være ret sjovt og spændende at løbe rundt med en lystunnel foran sig. Det kan vække barnet i én, og man er lidt sejere end kammeraterne.

Du skal selvfølgelig føle dig tryg ved at løbe i naturen med pandelampen. Tryghed gør også løbet mere afslappet og naturligt med forhåbentlig ens mest optimale teknik i behold, og man kan bedre koncentrere sig om sit løb. Føler man sig derimod utryg, løber man mere anspændt. Ens løbeteknik bliver dårligere og uhensigtsmæssig, hvilket kan føre til skader.

Afholder mørket dig fra løb?

Hvis vi ser bort fra alle de gode, udviklende og måske sociale motionsoplevelser, du går glip af, så er den mest markante ulempe ved at undgå at løbe i mørke den lange løbepause, som vinteren ofte fører til. Det vil gøre opstarten hårdere, når du igen har lyst til at løbe udenfor. Du er måske kommet i dårligere form. Dine løbemuskler er ikke ligeså stærke. Du har måske endda taget lidt på.

Det øger skadesrisikoen og kræver en fornuftig og rolig genopbygning af løbeformen. Det kan være svært at holde igen og minde sig selv om, at man ikke kan løbe de samme kilometer og tider som før vinterpausen. Det kan måske endda få den yderste konsekvens, at du helt opgiver eller sætter din motion på pause ved for megen modgang. Mange løbeeksperter definerer kontinuitet som den vigtigste faktor for vedvarende motion.

 

7 tips til sikkert løb i mørke
 

Gem intervaller til en godt oplyst rundstrækning

Hvor du kan se ordentligt og derved kan give den fuld gas og koncentrere dig om selve intervallet og ikke være for nervøs og ængstelig.

– Løb rundt dér, hvor du kan

Tag de lukkede cykelstier, hvis du føler dig mest tryg dér. Det vigtigste er i første omgang, at du får løbet, når det er mørkt.

– Løb sammen med andre

Det øger sikkerheden. Det er simpelt – jo flere I er, jo nemmere er I at spotte for den øvrige trafik. Husk aldrig at lade dig presse til at løbe stærkere i trafikken, end du selv har lyst til.

– Optimér dine muligheder for at blive set:

Refleksvest kan erhverves fra ca. 100 kr., men sådan én kan føles som et telt at få på, siger Dorte Dahl. Sveden kan ikke trænge ud, og man kan hurtigt koge. En svedtransporterende åndbar refleksvest kan anbefales til ca. 150-200 kr. og opefter.

Hav refleksbånd om ankler og underarme. Få evt. nogle, der lyser konstant eller blinker. Overvej investering i bl.a. handsker, hue og pandebånd, der er neongule.

– Grov sål eller pigge ved glat føre

Uagtet hjælpemiddel som pandelampe er det sværere at se, når det er mørkt. Hav derfor pigge, som du kan trække udover løbeskoene, til brug på evt. glatte sneklædte veje. Til brug, når det er frostglat, mudret i skoven mv., kan du overveje et par løbesko med en grovere, mere profileret sål, der får bedre fat i underlaget.

Løb uden musik

Ja, det kan være en vigtig motivationsfaktor, men reducér i så fald lydkilden til én høretelefon, så det andet øre er helt frit til at høre og opfange signaler fra trafikken, f.eks. biler eller cyklisters ringeklokker.

Du er usynlig, indtil det modsatte er bevist

Husk, at bilerne ikke ser dig ligeså godt i mørke som i dagslys, og det er uanset, om du har alverdens reflekser og pandelamper fastgjort til kroppen. Hvis du også er bilist, ved du, hvor svært det kan være at spotte hurtigt løbende og cyklende motionister, og særligt hvis der også kommer regn, slud eller sne ned fra oven.

Jo mørkere, jo flere og mere markante hjælpemidler bør du have.

Find gode råd til køb af pandelampe

 

Trailløb er guf for sjælen

Mens de lyse timer er begrænsede, kan det være svært at nå en løbetur i skoven, medmindre man altså har lyst og mod på at løbe med pandelampe. I weekenden er der derimod ofte bedre tid, og da guf jo også hører sig mest til i weekenden, er det måske her du skal afprøve trailløb.

Idrætskonsulent i DGI, Dorte Dahl, var i 15 år landsholdsløber i orienteringsløb, og hun har tilbragt tusindvis af timer i skoven udenfor de store stier, på de danske trailspor. Løbende på grus og på skovstier, konstant op og ned i det kuperede terræn, igennem skovens tætte krat, over stok og sten, faldne blade, trærødder, ramlende ind i flagrende grene og det i al slags vind og vejr – for trailløb er action på den fede og dramatiske måde. Hvor tiden flyver af sted, fordi man ikke har tid til at fokusere på ens stærkt pulserende hjerte, men kun på skovens mange smukke billeder og underlagets konstant skiftende udfordringer.

Terrænet gør også, man bruger andre muskler end på den fladere og hårdere asfaltvej, hvor belastningen er meget ensidig. Man skal aktivere flere muskler. I dag er Dorte Dahl i en alder af 48 år én af Danmarks bedste ultratrailløbere.

– Trailløb er noget af det fedeste. Det er guf for sjælen. Det giver mulighed for at løbe de fedeste steder i Danmark udover i ens egen baghave. I år har jeg bl.a. løbet trailløb i Gribskov, Rude Skov, Silkeborg skovene, Mols Bjerge og i Svaneke Bakker. Det er dybt fascinerende. Det er en naturoplevelse, fortæller Dorte Dahl, der definerer sig selv som naturløber – løbende uden ur.

Forrige artikelResistente bakterier i kylling

Næste artikelVegatest: Statusrapport på krop og sind