Tema

Naturlig genopretning af balance til dit barn

Barnets krop kan også komme ud af balance. Men med opmærksomhed og gode vaner har du fine muligheder for at hjælpe med at genskabe ligevægten og energien hos dit barn

Foto: Shutterstock
13. januar 2023

Barnets krop kan også komme ud af balance. Men med opmærksomhed og gode vaner har du fine muligheder for at hjælpe med at genskabe ligevægten og energien hos dit barn

Dit barns krop er fantastisk. Den vokser og udvikler sig med stor fart. Den er designet til at modstå de udfordringer og sygdomme, den møder.

Børn er samtidig mere sårbare end voksne over for f.eks. kemiske stoffer i vores omgivelser. De vokser og danner mange nye celler hvert sekund. Deres hjerner og nervesystem udvikler sig. Denne udvikling kan påvirkes negativt af skadelige stoffer og/eller stress.

Indimellem kan presset på kroppen således blive ekstra stort

Der kan være stressende perioder f.eks. med flytning, sygdom i familien eller andet. Der kan være perioder, hvor barnet selv har været syg i længere tid. Der kan have været behov for medicinsk behandling. Nogle børn reagerer på vaccinationer. Måske har I boet i et hus med skimmelsvamp.

Husk altid at kontakte lægen, hvis dit barn har symptomer, som du er i tvivl om. Artiklen her kan ikke stå i stedet for lægehjælp. Den er kun til inspiration til at støtte dit barns sundhed.

Børn skal da ikke udrense?

Som udgangspunkt kan og skal barnets krop selv genskabe balance med sine egne udrensende egenskaber

Undertiden ser vi børn, hvis symptomer tyder på, at kroppen med fordel kan bruge lidt ekstra støtte og hjælp til at komme tilbage i balance. Det kan f.eks. være eksem, som ikke forsvinder, selvom der er arbejdet med både kost og tilskud. Det kan være uforklarlig træthed. Det kan være uro eller dårlig søvn. Det kan være påvirkning af humør og adfærd eller andet. Det kan også være, at I har fået lavet en test, der viser reaktioner mod mange forskellige madvarer på én gang. Det kunne tyde på, at der er ubalance i fordøjelsen.

Ubalance i fordøjelsen kan bl.a. opstå pga. kemiske stoffer. I sådanne situationer er det godt at kende til muligheder for at støtte kroppen lidt ekstra i at komme tilbage i balance.

Barnets naturlige udrensning

Børn skal aldrig sættes på skrappe udrensningskure eller på strikse diæter uden grund. Det kan være farligt for barnets udvikling. Men du kan godt støtte op om dit barns krops egne virkemidler.

Kroppen har sine helt egne fantastiske måder at udskille uønskede stoffer. Nyrerne renser blodet og udskiller via urinen. Leveren renser også blodet og udskiller bl.a. affaldsstoffer via galden, der sendes ud med afføringen. Når dit barn sveder, fungerer huden også som et udrensningsorgan. Det samme gælder udåndingsluften, når vi trækker vejret. Alle disse processer kan vi med fordel støtte ekstra op om og sørge for, at de sker så meget som muligt.

Først og fremmest så støtter du dit barn ved så vidt muligt at undgå uønskede kemiske stoffer samt tilsætningsstoffer i maden i hverdagen.

Spis gerne økologisk, undgå mad med smagsstoffer og andet tilsat, vælg svanemærkede rengøringsmidler, plejeprodukter osv. og brug app’en Kemiluppen

Hjælp dit barn til god og tilstrækkelig søvn hver nat. En af de vigtige processer, der sker om natten, er at hjernen bliver renset. Giv de bedste betingelser for en god søvn ved at slukke for skærme/tablets/mobiltelefoner eller alternativt gå på ”night shift” mindst 1 time før sengetid, så hjernen ikke holdes kunstigt vågen af det blå lys fra skærmen.

Grøntsager, fibre – og blenderen

Spis grøntsager til de fleste måltider og alle mellemmåltider. Fibrene fra grøntsagerne er vigtige for, at fordøjelsen fungerer godt. Det kan ikke overvurderes, hvor vigtigt det er at spise mange grøntsager hver dag. Fibrene virker som mad for de gode bakterier, og de holder samtidig fordøjelsen i gang. Grøntsagerne er samtidig fyldt med vigtige vitaminer, mineraler og plantestoffer.

Hvis det er svært at få dit barn til at spise mange grøntsager af sig selv, så skjul dem, hvor du kan – f.eks. i smoothies, vafler, kødsovs, suppe osv

Frosne blomkålsris er fantastiske at gemme f.eks. i en tomatsovs. Frossen broccoli eller spinat kan blendes f.eks. med bær, banan, kokosflager, lidt havregryn og vand til en lækker smoothie, der kan spises/drikkes både morgen og eftermiddag.

Øv selvfølgelig også at spise grøntsager, der ikke er skjulte. Husk, det kræver masser af tålmodighed og tid, før dit barn bliver tryg ved måske først bare at dufte og mærke – senere at smage små bidder af nye ting. Men det er indsatsen værd.

Fuldkorn og tarmflora

Vælg altid fuldkorn frem for raffineret korn, da fuldkorn også indeholder gode fibre

Det gælder både brød, ris og pasta. Hvis familien er vant til at spise hvide ris og pasta, kan du evt. blande det lidt med fuldkornsudgaverne i starten.

Husk, at fuldkornsbrød ikke behøver indeholde en masse hele kerner, hvis dit barn ikke er klar til at tygge kerner endnu. Änglemark har f.eks. et økologisk fuldkornsrugbrød, om ikke indeholder store kerner. Vælg dette frem for f.eks. bondebrød.

Du kan også med fordel give dit barn et tilskud af probiotika (gavnlige tarmbakterier som kosttilskud) og/eller spise fermenteret/syrnet mad for at hjælpe fordøjelsen bedst muligt. At tilføre de gavnlige bakterier har vist både i studier og erfaring at kunne støtte op om fordøjelsen. Probiotika fås som dråber til babyer og som pulver til lidt større børn. Til de lidt større børn kan du med fordel vælge et, der har flere forskellige stammer og gerne 5 milliarder probiotiske bakterier i en dagsdosis.

Giv tarmens slimhinde de bedste betingelser for at holde sig tæt, så der ikke slipper uønskede stoffer over i blodet. Spis gerne lidt kokosolie og drik/spis bonebroth. Undgå som tidligere skrevet konserveringsmidler og andre tilsætningsstoffer i maden. Spis så vidt muligt økologisk for at undgå rester af uønskede kemiske stoffer. Undgå emballage,rengøringsmidler, plejeprodukter o. lign. med uønsket kemi – vælg svanemærket.

Multivitamin og -mineral

Sørg for, at dit barn er tanket godt op med vitaminer og mineraler. Studier har f.eks. vist, at bly påvirker en organisme med mangel på D-vitamin mere, end hvis der ikke mangler D-vitamin. Ud over en sund og varieret kost kan det derfor være en god idé med et tilskud af en god kvalitets multivitamin/mineral tablet.

Det er altid en god idé at tage en multivitamin-mineral som basis frem for kun at tage enkelte vitaminer eller mineraler, da de arbejder meget sammen.

Balance i barnets nervesystem

For at opnå balance i kroppen, er der også brug for balance i nervesystemet. Hvis barnet bevidst eller ubevidst har stress i kroppen, så udskilles der stresshormoner, som bl.a. betyder, at fordøjelsen ikke bliver prioriteret særlig godt, og dermed fungerer udrensningen ikke så optimalt. Kroppen skal samtidig arbejde med at nedbryde de brugte stresshormoner.

Balance i nervesystemet kan f.eks. hjælpes på vej ved at sende beroligende beskeder fra hjernen til kroppen via den tiende kranienerve Nervus Vagus. En langsom rolig vejrtrækning har stor betydning
for nervesystemet. Især en langsom udånding og med pauser mellem ud- og indånding ”tænder” for den rolige parasympatiske del af nervesystemet. Gør det til en vane hver morgen og aften, at tage fem lange og rolige vejtrækninger sammen med dit barn. I kan også lave børneyoga sammen. Find f.eks. inspiration på www. purenordicyoga.com

Andre måder at sende beroligende beskeder til kroppen på, er ved at nynne. Den vibration, der kommer, når vi nynner, er også en effektiv måde at berolige nervesystemet på. Måske derfor er det naturligt for mange at nynne, når man gerne vil have en baby til at sove. I kan også benytte jer af mindfullnes-øvelser til børn fra bøger. Find inspiration på www.gittewinter.com

Ekstra boost til de lidt større børn

Er der et ønske om at give udrensningen et ekstra boost, så kan en infrarød sauna være en hjælp for de lidt større børn. Infrarød sauna bliver ikke så varm som en klassisk finsk sauna. Fordi små børns svedkirtler ikke er helt så udviklede, anbefales det, at børn er fyldt 3 år, før de går i sauna.

Infrarød sauna kan findes i nogle svømmehaller. Der findes også behandlingsklinikker, som tilbyder det. De kan også købes til hjemmebrug f.eks. i form af et saunatæppe.

Den grønne alge chlorella er kendt for at være en god støtte til at rense tungmetaller m.m. ud af kroppen. Den fås bl.a. som pulver, der eventuelt kan drysses i en smoothie. Chlorella skal kun benyttes som en kortvarig kur f.eks. i 14 dage.

Ingen panik

Dit barns krop er som sagt skabt til at holde sig i balance med sine egne udrensende processer. Vores rolle som voksne i forbindelse med det er, at give kroppen de bedste betingelser for at det er så nemt som muligt for kroppen.

Jeg håber du med denne artikel har fået inspiration til netop dette.

Forrige artikelHasselback Butternut

Næste artikelLuk munden – styrk kroppen og dyrk ånden

Anette Straadt

Sundhedsplejerske
Skribent på Naturli siden 2011.