Krop

Nu skal vi bare ud!

23. februar 2010

– 10 forslag til billig og sjov motion! Du behøver ikke at tage i et træningscenter for at få motionen indbygget. Naturli giver her 10 forslag til, hvordan du kan motionere på en sjov og inspirerende måde i naturen – den ligger lige uden for døren og er helt speciel.

Her kan man motionere med minimalt udstyr, og så er det endda helt gratis. Motion i naturen har altid været populært, men meget peger på, at populariteten i øjeblikket er stigende. I hvert fald viser en undersøgelse af danskernes motionsvaner fra 2007, at udendørs gå- og løbeture rangerer højest blandt de motionsvaner, som danskerne foretrækker. Det kan være bekvemt, effektivt og praktisk at motionere i et træningscenter, men der er noget særligt over naturen, der kalder oplevelserne frem. Og så er her faktisk masser af muligheder for at lave både sjov, effektiv og inspirerende træning, hvilket Naturli har set nærmere på.

1. Naturfitness

Hvis du er til den mere effektive træning, men samtidig gerne vil være udendørs, skal du prøve det, der er blevet døbt ”Naturfitness”. Konceptet er, at du bruger ting i naturen, især i skoven, til at lave en række træningsøvelser. Kun fantasien sætter grænser for hvilke øvelser, der kan laves, men du kan få masser af inspiration i en ny pjece med titlen ”Naturfitness” fra Skov- og Naturstyrelsen, der kan downloades gratis på dette link: http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/2009/Naturfitness.htm

2. Prøv en træningspavillon

En ligeledes effektiv og sjov måde at træne på for både voksne og børn, er ved at benytte de såkaldte træningspavilloner. Den første træningspavillon blev sat op for snart 10 år siden. Ideen med træningspavillonen er, at man udendørs og på begrænset plads kan lave et alsidigt grundtræningsprogram for alle store muskelgrupper, ligesom du kan lave en step-test og derudfra beregne din kondition. Den største variant indeholder 16 øvelser, som alle er forklaret grundigt på pavillonen. I dag findes over 100 træningspavilloner i Danmark. Du kan finde en oversigt over placeringen af træningspavilloner her: http://www.trainingpavilion.com/find.html

3. Sejl en tur i havkajak

En suveræn aktivitet på vandet. Har du ikke prøvet en havkajak før, vil det helt sikkert gøre et stort indtryk første gang du mærker luften og bølgerne på havet eller i en sø. Havkajakker fås med plads til to, så du kan godt have børn med. Indtil du bliver fortrolig med kajakken, bør du naturligvis holde dig på lavt vand, ligesom du bør sætte dig grundigt ind i sikkerhedsprocedurer, før du sejler ud. De fleste kajakklubber udbyder desuden begynderkurser til billige penge, hvilket giver en sikker start på sejlads i havkajak. Du kan finde mere om havkajaksejlads på: http://www.kajakzonen.dk/kajak-links.php

4. Naturlegeplads

Hvis det er børnene, der skal brænde noget krudt af, er naturlegepladserne et godt, og ofte anderledes valg, sammenholdt med de traditionelle legepladser. På dette link kan du finde naturlegepladser i nærheden af dit hjem: http://www.sjovforborn.dk/detail.asp?I=3

5. Mål din kondition

Når du laver fysiske tests, gør du det nok ofte indendørs, så du nemmere kan standardisere forholdene. Vil du gerne måle din kondition, kan du dog nu gøre det i inspirerende omgivelser i naturen. Du tester konditionen ved, at du løber en flad tur på mindst 1500 m efter en grundig opvarmning. Du løber turen så hurtigt som muligt og tager samtidig tid. Derefter taster du din rute og tid ind på nedenstående hjemmeside. Så får du dit kondital: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/find_dit_kondital_med_en_vilkaarlig_loebedistance).

6. Prøv en mountainbike

Det er både sjov og meget effektiv træning at køre mountainbike i skoven. Kørsel i en kuperet skov gør, at træningen bliver meget intervalpræget, hvilket er kendt som meget effektiv konditionstræning. Samtidig kommer du også længere omkring og oplever mere sammenholdt med gå- og løbeture. Eneste minus er, at denne form for motion er ret udstyrskrævende. Du kan finde inspiration til gode mountainbike-ruter her: http://www.skovognatur.dk/Ud/Aktiv/Mountainbike/

7. Orienteringsløb

Orienteringsløb bringer dig helt tæt på naturen. Fordelen ved orienteringsløb er, at du bliver så optaget af kortlæsningen, at du nærmest glemmer, at du samtidigt laver løbetræning. Orienteringsløb kan også nemt laves sammen med børn, der normalt synes, det er sjovt at løbe efter poster. Hvis du gerne vil prøve orienteringsløb, kan du finde mere information om klubber i nærheden og arrangementer her: http://www.do-f.dk/forinteresserede.html

8. Træn ude med dit fitnesscenter

I erkendelse af, at landets fitnesscentre ikke er populære om sommeren, vælger flere af dem at rykke aktiviteterne ud i naturen i den varme tid. En af landets største fitnesskæder, SATS, har f.eks. hele foråret og sommeren igennem cykel- og løbehold, som foregår ude i naturen. På den måde kan du træne sammen med andre og under vejledning. Du kan se mere her: http://www.sats.com/dk/Start/1-Traning/Gruppetraning/Traning-udendors/

9. Tag på vandretur

Danmark har masser af fantastiske steder, du endnu ikke har set. Prøv at udforske nogle af de flotteste steder gennem en vandretur. På den måde får du både set nye steder og samtidig motioneret. Du kan få input til gode vandreture i Danmark her: http://www.vandreture.dk/

10. Leg i skoven

En aktivitet, som især børnene synes om, er lege i skoven. Laver man de rigtige lege, kan der sagtens bygges god motion ind i legene for både forældre og børn. Du kan få masser af inspiration til lege, der kan bruges i skoven her: http://www.sjovide.dkshowpage.php?katid=38571

Forrige artikelMavefornemmelsen sidder i hele kroppen

Næste artikelEt skridt op med udrensning