Ny kampagne skal mindske engelske børns sukkerindtag

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Det gennemsnitlige barn i England har indtaget 18 års sukkerforbrug, når de fylder 10. Det får Public Health England (PHE) til at skride til handling med en ny kampagne, der skal fremhæve mindre sukkerholdige alternativer indenfor eksempelvis morgenmadsprodukter.

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt engelske børn. Faktisk er en tredjedel af de 10-årige overvægtige, hvilket måske ikke er overraskende, når man ser nærmere på deres sukkerforbrug. I forhold til de anbefalede mængder sukker, har børnene, når de runder 10 år, indtaget den mængde sukker, det burde have taget dem 18 år at få i kroppen.

Derfor igangsætter Public Health England (PHE) en ny kampagne med navnet Change4Life. Målet er at oplyse forbrugerne om sukkerindholdet i produkter, som er meget almindelige i de engelske hjem. Eksempelvis yoghurt, cornflakes og lignende morgenmadsprodukter, men også læskedrikke, desserter og slik.

Tanken er, at mærkninger på varerne vil gøre det nemt for forældrene at vælge det sukkerfattige produkt, og dermed undgå at antallet af overvægtige børn bliver ved med at stige.

En del danske børn kæmper også med vægten

Men problemet er ikke isoleret til England. Også herhjemme er overvægt en udfordring hos børn og unge. Faktisk er 10-12 procent af danske førskolebørn overvægtige eller fede.

Og selvom udviklingen for danske børn ser ud til at være stagneret de seneste år, er tallet stagneret på et ret højt niveau. Det kan både give problemer i barndommen, men også senere hen i livet. Overvægt øger nemlig risikoen for forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme, ligesom usund livsstil kan være med til at give type 2 diabetes.

Ved du, hvor meget sukker, der er i dine dagligdagsvarer?

Det er ikke svært at forklare, hvorfor børnene bliver overvægtige: De indtager flere kalorier, end de forbrænder. 99 procent af mennesker med overvægt har det som resultat af deres livsstil. Usund mad, for meget mad og for lidt bevægelse. Man anslår, at en procent skyldes hormonforstyrrelser.

Det drejer sig altså om at tilpasse mængden af mad til aktivitetsniveauet, som for en dels vedkommende er meget lavt.

Men det handler også om at vide, hvad man putter i munden og i munden på sine børn. For mens de fleste nok ved, at der er meget sukker i en cola, – selv om de måske ikke kan sige præcis hvor meget: 35 gram – er det nok færre, der tænker over, hvor meget sukker der er i almindelige dagligdags madvarer. Hvor meget sukker er der for eksempel i cornflakes?

Der er stor forskel på mærker

Ja, det er faktisk mere komplekst end som så. Det handler nemlig om, hvilket mærke cornflakes kommer fra. Det spænder fra 1,5 gram per 100 gram, som der er i Easis Cornflakes til 10 gram per hundrede gram, som der er i Nestlés. Det betyder, at hvis en kvinde på 65 kilo, som træner let, spiser den anbefalede mængde cornflakes på 60 gram, fem gange om ugen, er der en forskel i ugentligt sukkerindtag på 25,5 gram.

Det lyder måske ikke af så meget, men det bliver til mere end 1,3 kilo eller 663 sukkerknalder på et år. Endnu mere markant er forskellen, hvis du er vant til at spise sukkerristet mysli eller serverer det for dine børn og skifter det ud med havregryn.

Også i forhold til yoghurt er der grund til at være på vagt over for næringsindholdet. Et produkt med lav fedtprocent kan godt indeholde store mængder sukker.

De gode huskeregler

Det er den slags informationer den engelske kampagne vil sætte endnu mere fokus på, og med mærkninger gøre det overskueligt for folk at se, hvad der er det sukkermæssigt mest forsvarlige valg. Det kan vi også herhjemme, hvis vi ved, hvad vi skal lede efter. Bare fordi der står fitness eller sport på forsiden af pakken, er det ikke ensbetydende med, at det er det sundeste valg.

Når du kigger på næringsindholdet, handler det ikke kun om kalorier, men også sukker- og fiberindholdet. En god tommelfingerregel er max. ti procent sukker og minimum ti procent fibre. Og hav så øje for fuldkornsmærket. Hvis et produkt er nøglehulsmærket, er det at foretrække, da det betyder, at produktet overholder netop standarder for fibre, fedt, fuldkorn og sukker.

Det er nemt at få meget ”skjult” sukker i løbet af en dag, og det kan få en negativ indvirkning på vægten allerede tidligt i livet. Men det er heldigvis også nemt at sænke sukkerindtaget, ved at være opmærksom på hverdagsmadvarer og –drikke.

 

Læs mere om kampagnen her

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*