Nyheder

Ny sundhedstrend: Spring et bad over!

9. november 2010

I USA – renlighedens højborg – bliver det daglige bad og deodoranten i stigende grad sat på hylden. En trend, der også ses i England.

De seneste årtier har været præget af mindre hårdt fysisk arbejde for de fleste, mens badeværelset har været brugt mere og mere flittigt. Et paradoks, som nu ser ud til at vende.

I New York Times kan man således læse, at flere amerikanere nu vender det personlige rengøringsvanvid ryggen og udforsker den personlige kropslugt. Flere amerikanere indrømmer således, at de ikke bader dagligt, at de undgår daglig hårvask eller har smidt deodoranten ud.

Tendensen følges op i The Guardian i England, der kan berette om en undersøgelse som servietfabrikanten SCA lavede i fjor. Den viser, at 41 pct. af britiske mænd og 33 pct. af britiske kvinder ikke går i bad hver dag.

Sundheden tager skade af for meget bad

Rigtig mange mennesker angiver som årsag til færre bade og mindre deodorant, at de mener, at for høj renlighed kan skade sundheden. Især deodoranter med aluminium – de såkaldte antiperspirante deodoranter – har vækket skepsis hos bevidste forbrugere.

Flere amerikanske læger bakker da også op om, at daglige bade ikke nødvendigvis er godt for sundheden. Vand og sæbe kan fjerne de bakterier, der ellers hjælper vores hud med at beskytte os mod sygdomme, ligesom mange døjer med hudproblemer og eksem, når det beskyttende lag af hudfedt konstant vaskes af.

Dog skal vask af hænderne ikke droppes, da de fleste af os omgiver os med mange mennesker og dermed en større risiko for at blive smittet med virus og bakterier.

Skønhed og velvære uden bad

Den tørre hud og det krusede hår får kamp til stregen, når ejermanden minimerer forbruget af vand og sæbe. Derfor er forfængelighed faktisk også en årsag for nogle mennesker, når de skal svare på, hvorfor de springer det daglige bad over. En forfængelighed, der bliver godt hjulpet på vej af moden, der dikterer et mere naturligt look.

Og selvom mange selvfølgelig er bange for, at de skulle lugte grimt, mener flere også, at det må være på tide, at vi lærer at lugte af os selv.

Man kan i stedet benytte sig af små tricks som en vådserviet eller aftørring med en citronskive under armene, hvis sveden pibler. Tørshampoo, som du sprayer i tørt hår i stedet for en hårvask, har også fået en revival. Producenterne kan således rapportere om salg, der er fordoblet de senere år.

Mindre bad for miljøets skyld

Siden amerikanerne fik badeværelser i de fleste boliger efter 2. verdenskrig, er deres iver indenfor personlig hygiejne vokset og blevet verdenskendt. Og der er nok ingen tvivl om, at omtanke for miljøet også spiller ind for nogle, når et bad hoppes over. Vi skal spare på vandet, og sæber og shampooer er sjældent gavnlige for miljøet.

Den ivrige hygiejne i efterkrigstidens USA – og resten af vesten – har været godt hjulpet på vej af markedsføringen af sæber, shampooer og deodoranter, og producenterne har selvfølgelig levet højt på vores frygt for at lugte grimt. Det at turde lugte som sig selv, kan også ses som et statement om, at man ikke er til falds i samme grad for disse påvirkninger.

Kilder: guardian.co.uk, nytimes.com

(Oprettet den 9. november 2010)

Forrige artikelGrænseværdier for kviksølv er for høje

Næste artikelHvide fingre – Raynauds fænomen