Nyheder

Nye sundhedsråd skudt over målet

27. juni 2022

Sundhedsstyrelsen mener, at vi skal være forpustede i mindst 30 minutter dagligt, men tv-læge maner til besindighed.

Sundhedsstyrelsen anbefaler mere motion

Sundhedsstyrelsen har netop revideret håndbogen “Fysisk aktivitet – håndbog i forebyggelse og behandling”, som beskæftiger sig med behandling af 32 sygdomme gennem fysisk aktivitet. Det er denne bogs anbefalinger for fysisk aktivitet, der sætter standarderne for et sundt liv i befolkningen. Hvis vi skal nedbringe risikoen for at få en af de 32 sygdomme, bør vi ifølge sundhedsstyrelsen være fysisk aktive i sammenlagt 30 minutter om dagen, syv dage om ugen. Det er der ikke noget nyt i. Det nye består i, at vi skal være aktive i minimum ti minutter af gangen, og pulsen skal i vejret hver gang, før det tæller. Faktisk skal pulsen så langt op, at vi ikke er i stand til at føre en samtale. Når pulsen er oppe i det leje, vil sveden ofte følge med, så skiftetøj, bad m.v. bliver en væsentlig bestanddel af den fysiske aktivitet. Hvor tidligere anbefalinger hyldede en powerwalk på arbejde eller nogle ture op ad trapperne, er de nye anbefalinger en del mere vidtgående. Det kan gøre det sværere at leve op til.

Rådene giver dårlig samvittighed

Tv-lægen Peter Qvortrup Geisling maner dog til besindighed:

– Vi ved godt, at danskerne dyrker for lidt motion, men vi skal passe på, at vi ikke for Gud ved hvilken gang maser dårlig samvittighed ned i halsen på danskerne, har han udtalt til dr.dk.

Motion er godt for kroppen og sindet

Det er gamle nyheder, at fysisk aktivitet med høj intensitet er gavnlig for kroppen og forebygger en lang række sygdomme. Cellerne iltes, når vi motionerer, hvilket menes at forebygge de fleste kræftformer, ligesom risikoen for hjertekarsygdomme nedsættes betragteligt. Du får ekstra muskelstyrke, så du kan forbrænde flere kalorier og dermed får lettere ved at holde vægten eller tabe dig. Endelig hjælper motion på humøret, fordi du brænder stresshormonerne af og pumper hjernen fuld af endorfiner – kroppens egne lykkepiller.

Rådene afhjælper næppe stress

Men ifølge Peter Qvortrup Geisling, afhjælper de nye råd ikke stressproblematikken – snarere tværtom.

– Omtrent 430.000 danskere kæmper i øjeblikket med et eller flere symptomer på langvarig stress. De har ikke overskud til at ændre kost og motion. Deres liv handler ikke om at leve, men om at overleve. De får kun dårligere samvittighed af de nye anbefalinger, siger Peter Qvortrup Geisling til dr.dk.

Tv-lægen anbefaler i stedet, at man holder igen med alkoholen, kvitter smøgerne, passer på med den fede mad og går en rask tur i ny og næ. Det er en god idé at gå 100 skridt i minuttet – det vil få pulsen op, og det er godt for hjertet.

Kilde: dr.dk/sundhed

Forrige artikelSådan undgår du forårsforkølelsen

Næste artikelVejen gennem behandlings-junglen