Danmark er det land i verden med den største markedsandel for økologi, og vi køber stadigt mere økologi hvert år. Det er især mejeriprodukter, æg, havregryn, mel, yoghurt og frugt & grønt, vi køber økologisk. Men det øgede forbrug stiller også flere krav til Ø-mærket.
Derfor udvikler økologiske landmænd, virksomheder, forbruger og andre ildsjæle under Økologisk Landsforening nu et nyt mærke for fremtiden økologi. Mærket skal hedde Dansk Økologi og skal indebære socialt ansvar, hensyn til klimaet og gøre det let at købe dansk, lokalt og bæredygtigt.
– Vi vil videre med økologi. Og vi mærker, at flere og flere forbrugere deler vores høje ambitioner for økologiens udvikling og ønsker, at øko-mærkning også garanterer en stærk klima-indsats, socialt ansvar og at varerne kommer fra nærområdet, siger formand for Økologisk Landsforening Per Kølster i en pressmeddelelse.
Mærket skal altså også gøre det nemmere at vælge lokale varer. Derfor vil Økologisk Landsforening indføre oprindelsesområde på mærket som for eksempel ”Dansk Økologi fra Lolland”.
– Vores elskede Ø-mærke har nået grænsen for, hvad EU vil tillade inden for udvikling af en statslig økologimærkning. Derfor lancerer vi økologer selv et supplerende mærke, som garanterer en bred klima- og bæredygtighedsindsats og samtidig sikrer dansk oprindelse, siger Per Kølster.
Han præsenterede mærkets krav i starten af måneden. Planen er, at det nye Ø-mærke skal færdigudvikles i løbet af de næste seks måneder.
––––––––––
Indeholder ingen eller meget små mængder af sprøjtemidler. Derfor indeholder økologiske fødevarer sjældent pesticidrester
Må ikke indeholde genmodificerede ingredienser
Må kun indeholde et meget begrænset antal tilsætningsstoffer
Giver bedre dyrevelfærd
Det nye økologimærke stiller yderligere krav, så det bliver nemmere at vælge dansk, lokalt, bæredygtigt og klimavenligt, når du køber økologisk.
Kilder: Okologi.dk, If.dk , foedevarestyrelsen.dk