Ondt i knæene

Jeg får ofte ondt ind i det bløde sted foran på knæet – altså lige under knæskallen. På begge knæ. Især hvis jeg forsøger at løbetræne, men også hvis jeg har gået på trapper eller ligget et øjeblik på knæ. Når jeg har ondt, er det især svært at gå nedad en trappe eller nedad en bakke.

Jeg er 34 år og slank og går en lang tur hver dag.
Kan det skyldes, at jeg er for slap i dele af lårmusklerne – bagpå eller foran – så jeg belaster mine knæ for meget – eller hvad tror du?

Venlig hilsen
Anna


Tak for dit spørgsmål.
Min bedste bud er, at du har fået inflammation, altså en ikke-bakteriel-betændelse, i senetilhæftningen. Den store lårmuskel indkapsler knæskallen og sidder også fast lige under. Et for hårdt eller skævt træk kan irritere senen så meget, at den bliver hævet, øm og der opstår en betændelse/inflammation.
Så løbetræning skal du ikke kaste dig over!
Umiddelbart siger man ofte, at knæsmerter kan skyldes manglende styrke i lårmusklen eller på knæets inder- eller yderside. Så kan musklerne ikke styre knæleddet ordentligt, og der kan opstå fejlstillinger. Det vil i hvert fald ikke skade noget, at du styrker de muskler, f.eks ved at cykle (træner låret) eller ved at lægge dig på gulvet og løfte hhv. øverste/nederste ben gentagne gange, gerne med let belastning på, men det må ikke være for hårdt, og du skal ikke føle, at smerterne bliver værre.
Al skånsom bevægelse, cykling, gang mv. vil stimulere leddene til at danne ny og frisk ledvæske.
Du skal tænke på at minimere al hård belastning. Det er f.eks. vigtigt at huske, at når du skal løfte din egen kropsvægt, altså gå på trapper, stige op på cyklen, rejse dig fra en stol eller sofa mv., så skal din dybe mavemuskel være meget aktiv. Dvs. at du, inden du rejser dig, skal spænde maven ind som et bredt bælte. Husk samtidig bækkenbunden. Du kan tænke på navlen som en trykknap, som du knapper ind mod rygsøjlen. Det vil gøre belastningen af knæene meget mindre.
Sørg for at spise bær med kraftige farver, blåbær, solbær, hindbær mv. indeholder nemlig stoffer der er gavnlige for leddene. Du kan hoppe med på smoothiebølgen.
Derudover er det direkte inflammationsdæmpende, at du får rigeligt med essentielle fedtsyrer. Især mangler vi ofte balancen mellem omega 3 og omega 6. Altså, når vi får store mængder af omega 6 som kommer fra fx kød, mælkeprodukter, olivenolie, solsikke, mandler, men ingen eller for lidt af omega 3, som kommer fra bl.a. fed fisk, hørfrø, rapsolie, græskarkerner, valnødder, så kan denne ubalance også have inflammatorisk effekt. Du skal ikke læse det, som om at olivenolie nu er usundt, men se på hvilke fødevarer, der kan give dig nok af både omega 3 og omega 6. Alternativt kan du i en periode tage fedtsyrer som kosttilskud f.eks. Udos choise eller Livets Olie. De er den rette blanding mellem de forskellige omegaer.
Jeg vil håbe, dette kan hjælpe dig, men du skal nok være tålmodig.
Mange hilsner, Tine Lange

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*