Øvelser mod luft i maven?

Jeg lider så meget af luft i maven. Kender du en øvelse, hvor man kan få den luft ud? Ja, jeg ved, det er et lidt pinligt spørgsmål, men jeg er meget generet af det.

Den pruttende


 

Det kan bunde i, at du spiser fødeemner, der danner meget luft, f.eks. løg, kål, gærbrød etc. Sådanne grøntsager er bedre at spise kogt til suppe eller tilberedt i wok fremfor rå.

Pebermyntete skulle også være godt at drikke.

Det kan være, du skal se på, hvordan du indtager din mad. Hvis man er stresset under måltidet, sluger man typisk mere luft – som så skal igennem hele systemet. Det kan være, du skal sætte dig ind i det, man kalder mindfull eating.

Du spørger om øvelser, og jo, dem får du her:

Brug lidt tid, inden du står op om morgenen, på at massere din mave. Læg hænderne på maven og massér rundt i urets retning mange gange. Du kan trykke lidt, men det skal være rart og behageligt.

Du kan også lave denne: Læg dig på ryggen med bøjede knæ, fødderne i gulvet. Tag nu en dyb indånding højt oppe, i brystkassen (maven er flad og brystkassen høj) og hold vejret. Mens du holder vejret, presser du luftmængden ned i maven (nu er maven stor og brystkassen flad) op igen, ned, op, ned, op lige indtil du ikke har lyst til at holde vejret længere. Så puster du ud og tager en pause, men kan fortsætte endnu et par omgange. Her er det undertrykket, der masserer tarmene indefra.

Motion som gåture er også gode.

Med venlig hilsen
Tine

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*