Nyheder

Pas på ryggen i haven

27. juni 2022

Foråret er kommet, og det kribler i mange for at rode i jorden. Vi giver dig ti gode råd, så din haveglæde ikke giver problemer for ryggen.

Brug ryggen rigtigt

Det er en fantastisk tid, vi går i møde. Jorden bliver atter blød, og nu skal der graves, sås og plantes i de danske haver. Men mange kommer galt af sted efter en lang vinter i lænestolen. Kroppen er simpelthen ikke klar til fysiske udfoldelser af den karakter.

Gigtforeningen giver ti gode råd, så du kan slippe for problemer med ryg, nakke og skuldre:

 

Tænk på ryggen, når du går i gang

  • Varm op, inden du går i gang, f.eks. med en gåtur. Begynd med det lette først.
  • Variér arbejdet – skift mellem det tunge og det lette arbejde og skift arbejdsstilling.
  • Undgå at bøje dig fremover, når du skal luge, grave og løfte. Bøj i stedet ned i knæene, så du skåner lænden.
  • Hold ryggen rank, når du skal løfte ting og køre rundt med trillebøren.
  • Undgå vrid i ryggen. Næse og fødder skal altid pege samme vej.

Indret haven til ryggen

  • Højbede og plantekasser er nemmere at håndtere. Højbede etableres i en arbejdshøjde på 50-70 cm.
  • Krukker kan stå på en lille plade med hjul, så de er lette at flytte rundt. Brug grankogler i bunden i stedet for sten til dræn, så de ikke bliver så tunge.
  • Brug haveredskaber af et let materiale. Fiskars laver haveredskaber i letmetal med buet skaft. Haveredskabernes længde skal give mulighed for at arbejde med ret ryg.

Andre forholdsregler

  • Tag varmt tøj på – og hold især ryggen varm.
  • Hold pauser undervejs og nyd, det du har nået. Stop med det samme, hvis du får ondt.

 

Kilde: www.gigtforeningen.dk

Forrige artikelDiæt kan hjælpe mod ADHD

Næste artikelBagel med bøgeblade