Nyheder

Pauser giver næring til skoleelevers læring

7. marts 2016

Lange skoledage er blevet realiteten for de fleste danske folkeskoleelever i dag. En ny undersøgelse viser, at elevernes præstationsevne falder i løbet af dagen, og her er pauser vigtige for at give eleverne et løft til at suge mere læring til sig.

Da den nye skolereform trådte i kraft i sommeren 2014, skabte den både frustration og vrede hos flere lærer, forældre og elever. Reformen har betydet længere skoledage i håb om, at eleverne kommer til at lære mere. Men lange dage er ikke nødvendigvis lig med klogere elever. Et nyt studie viser, at pauser er nødvendige, for at eleverne kan præstere.

 

Forbedret præstation efter kl. 10 og kl. 12

Den nye skolereform har været en udfordring for flere skoler, og selvom det er et krav, at eleverne skal bevæge sig 45 minutter om dagen, er det ikke lykkes alle skoler at få bevægelse ind i skoledagen. Men et nyt studie viser, at det er vigtigt at give eleverne pauser til at restituere.

Den nye undersøgelse er baseret på over to millioner nationale test på mere end 200 skoler i skoleårene 2009/10 til 2012/13. Her kunne forskerne se, at jo senere eleverne blev testet, jo dårligere var deres præstationer. Dog var der et løft efter kl. 10 og kl. 12, og det er netop her, de fleste skoler holder pauser.

– Vi kunne se, at for hver time, der går, forværres elevernes gennemsnit i testscore med 0,9 procent. Det er ikke en kæmpe effekt, men det havde vi heller ikke forventet. Efter en pause forbedres testscoren igen med 1,7 procent, siger forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) Hans Henrik Sievertsen til Videnskab.dk. Han er førsteforfatter til det nye studie.

 

Lille men betydningsfuld forskel

Forskellen kan virke lille, men ifølge professor Jeppe Bundsgaard ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) er resultaterne stadig betydningsfulde. Han har ikke været med til at lave studiet men har kigget det igennem.

– Det er ikke fordi, det er voldsomt meget, men det peger på, at hvis vi vil skabe ordentlige forhold, betyder trivsel rigtig meget, siger Jeppe Bundsgaard til Videnskab.dk.

Han mener, at skolerne skal tage resultaterne alvorligt. Især når eleverne har lange skoledage.

– Vi har en lang skoledag, og det kan man synes om, hvad man vil, men hvis man skal have det, skal man sørge for, at der er ordentlig tid til at restituere sig undervejs, siger han.

 

Undersøg hvordan pauserne bedst tilrettelægges

Selvom undersøgelsen viste, at pauser har indflydelse på elevernes læring, kunne den ikke sige noget om, hvilken længde pauserne bør have. Det var nemlig forskelligt, hvor lange pauser skolerne holdte.

– For at kunne vide, hvordan man kan indrette skolen for at forbedre elevernes resultater, skal man have mere præcis information om, hvor lang pausen skal være, og hvilket indhold der skal være i pausen, siger Hans Henrik Sievertsen.

Jeppe Bundsgaard mener derfor også, at det er værd at undersøge nærmere, hvilke faktorer der spiller ind hos elevernes evne til at suge læring til sig.

– Den her undersøgelse peger på, at kroppen og trivsel betyder noget. Så der er meget andet end det kognitive, der har betydning for succes på det kognitive område, siger Jeppe Bundsgaard.

 

Kilder: Videnskab.dk

Forrige artikelSådan lever du med kroniske smerter

Næste artikelDerfor bliver vi demente

Bliv medlem af Naturli+
helt gratis

 

Få tips og hacks til et lykkeligt liv med naturlig sundhed.

Velkommen du er nu tilmeldt Naturli+ klubben.