Ny spansk undersøgelse viser, at piger, der går i raskt tempo eller cykler på vej til skole bliver bedre i tests, end piger, der ikke bevæger sig.
Hvilken mor til piger har ikke prøvet de bedende blikke fra datteren, der bare så gerne vil fragtes til skole, så tøj og frisure ikke skal udsættes for vind og vejr? Men det er en bjørnetjeneste på flere fronter, vi gør vores døtre ved at køre dem. For piger, der selv bruger benene, klarer sig bedre, end piger, der bliver fragtet med bus eller bil.
Det sjove ved undersøgelsen er, at drenge ikke viser samme forskel i tests i forhold til, om de rører sig eller ej. Umiddelbart får de ikke samme gevinst ud af at bevæge sig.
Mere end 1.700 unge spaniere har leveret data til den spanske undersøgelse, som er offentliggjort i Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.
Hjerneforsker Jacob Geday, der er speciallæge i neurologi og tidligere underviser på Århus Universitet er ikke overrasket over, at pigerne får gevinster ved at bevæge sig.
– Fysisk aktivitet har i dyreforsøg vist at frigive signalstoffet dopamin i hjernen. En lille stigning i dopamin hjælper os til at koncentrere os om det, vi laver. Vi bliver simpelthen bedre til at fokusere på en opgave, siger han til alive.dk.
Jacob Geday er heller ikke overrasket over, at der er forskel på resultatet, når det kommer til drenge og piger. For der fysiske forskelle i hjernerne, der reagerer forskelligt på det at bevæge sig. – Piger har fra starten et højere grundniveau af dopamin, fordi det kvindelige kønshormon østrogen i sig selv frigiver dopamin. Sammensætningen af kvinders dopamin-receptorer er desuden anderledes end mænds. Der skal derfor ikke så meget aktivitet til, før vi ser en reaktion hos pigerne.
Derfor er han ret sikker på, at resultaterne ville blive anderledes for drengene, hvis de blev sat til at bevæge sig mere intensivt end bare ved at cykle til skole. Drengene ville højst sandsynligt score bedre i tests efter en ordentlig gang motion.
Selv er Jacob Geday i disse dage gået i gang med at forberede et dansk forsøg, der skal forsøge at kortlægge sammenhængen mellem, motion, dopamin og indlæring ved hjælp af hjerne-PET-scanninger. Et forsøg, som han forventer søsat i løbet af 2011.
Jacob Geday håber, at undersøgelsen kan danne baggrund for, at han og hans forskerkolleger kan gå videre med et større psykologisk forsøg. De vil nemlig gerne måle effekten af motion på indlæringen i ti danske folkeskoleklasser.
Kilde: Alive.dk
(Oprettet den 14. december 2010)