Lav social status i skolen øger risikoen for dårligt helbred i voksenalderen.
Børn, der er populære i skolen, har som voksne et bedre helbred i forhold til de børn, der har lav social status. Det viser en svensk undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Journal of Epidemiology and Community Health.
Svensk undersøgelse
Undersøgelsen er baseret på en langtidsopfølgning på 12.500 børn født i Stockholm i 1953. Da børnene gik i 6. klasse, blev de spurgt om, hvem de helst ville arbejde sammen med i klassen. Baseret på, hvor mange stemmer hvert barn fik, blev de inddelt i fem kategorier spændende fra ’marginaliserede’ til ’favoritter’.
Ved at følge deltagerne via registreringer i patient- og behandlingsregistre fra de var 20 år, til de var 50 år, fandt forskerne en sammenhæng mellem lav social status og øget risiko for dårligt helbred i voksenalderen.
Piger og drenge, der var ’marginaliserede’ i 6. klasse, havde henholdsvis 41 og 37 pct. højere risiko for at optræde i patient- og behandlingsregistre, i forhold til de børn, der var ’favoritter’. Tallene er justeret for forældrenes socioøkonomiske status.
Koblingen mellem status i skolen og helbred i voksenalderen var særligt tydelig for psykiske sygdomme og hjertekarsygdomme.
Kilde: Dagens Medicin
Oprettet: 7. oktober